In 1934 werd door een wijziging op de Winkeltijdenwet van 1930 mogelijk gemaakt dat sommige winkels onder bepaalde omstandigheden ook op zondag de deuren mochten openen.
Maar in een andere wet, de Zondagswet, staat dat de zondagsrust (van oudsher een belangrijk onderdeel van de christelijke traditie) moest worden nageleefd. De eerste versie van deze wet bestond al sinds 1815 en daarin is vastgelegd dat ‘openbare vermakelijkheden’ op zondag tot 13.00 uur in de middag verboden zijn, tenzij ze religieus van aard zijn.
De slechte economische omstandigheden en de Tweede Wereldoorlog noopten tot tussentijdse aanpassingen, maar een nieuwe Winkelsluitingswet kwam pas tot stand in 1951. Daarin werd opnieuw vastgelegd dat winkels verplicht gesloten moesten zijn op zondag.

In 1976 werd de wekelijkse koopavond ingesteld en in 1984 werden de koopzondagen geïntroduceerd. Eerst mochten winkels vier zondagen per jaar de deuren openen, maar in 1993 werden dit er al acht.

Er is werkelijk nergens te vinden in welke plaatsen in 1984 een koopzondag geweest is. Het komt in geen enkel historisch overzicht voor, dus wordt er blijkbaar geen bijzonder waarde aan gegeven. Je zou de huis-aan-huisbladen uit dat jaar door moeten kijken om erachter te komen waar het was. Ik vermoed alleen in de stadscentra van de grote plaatsen in het westen van ons land, dus Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht.
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Plus! Da's beter dan mijn reactie.
paulus811
9 jaar geleden
Ik kan me herinneren dat ik als kind (jaar of 40 terug) met m'n ouders naar Baarle Nassau ging. De winkels waren op zondag open en dat was toen een belevenis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vreemd, dat daarover niets bekend is...maar iig bedankt voor je antwoord.