waarom zijn last-minute tickets goedkoper?

Voor ons profielwerkstuk over Luchtvaarteconomie zoeken wij antwoord op de vraag waarom last-minute vliegtickets goedkoper zijn dan normale tickets. Is er iemand die hier antwoord op weet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vroeger was dit goedkoper, om lege stoelen in het vliegtuig vol te krijgen, en hotelkamers, appartementen en staplaatsen vol te krijgen. Tegenwoordig gebeurd dat nog wel, maar in veel mindere hoeveelheid kun je dat boeken via het reisbureau of via internet. Als je naar het vliegveld gaat en daar vraagt om een reis die je nu kunt boeken en op korte termijn vertrekt, naar een dan gekozen (als er keus is) bestemming is het nog goedkoop. Je weet dan pas op het vliegveld waar je heen gaat en moet vaak direct inchecken.

Antwoorden (2)

Last minute tickets zijn al jaren niet meer goedkoper dan gewone tickets. De boekingssystemen zijn zo geavanceerd dat er ook bijna geen halflege vluchten meer zijn. Vroeger wel, toen kon je last minute voor een appel en een ei ergens heen. Maar er is wel een ideaal tijdstip om een vlucht te boeken. Bijgaand artikel is interessant als je hier meer over wil weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag of echte last minutes bestaan is lastig te beantwoorden aangezien het begrip last minute door iedereen op andere manier gedefinieerd kan worden. Bovendien worden vele reizen bestempeld als zijnde last minute reis, maar blijkt het tegendeel waar te zijn. Dit kan het geval zijn wanneer de vraag naar een bepaalde bestemming ineens erg groot is en er complete vakanties worden samengesteld door het combineren van accomodaties die op het laatste moment gecontracteerd worden. Ook dit wordt een vorm van last minute genoemd, maar hoeft niet altijd goedkoper te zijn.