Wat is de invloed van buitenlandse bedrijven die zich vestigen in Nederland?

Bedrijven zoals bijvoorbeeld als Zara, Primark hebben winkels in Nederland geopend. Daarmee zorgen ze voor werkgelegenheid en investeringen, maar de winst wordt weer uit onze economie onttrokken. Of bijvoorbeeld Lion Capital LLP koopt HEMA.
Wat betekenen dit soort ontwikkelingen voor de Nederlandse economie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
1.3K

Het beste antwoord

Dat valt niet zo makkelijk te zeggen. Vaak wordt er positief aangekeken tegen deze vorm van handel. Zo kan het onder andere werkgelegenheid en groei scheppen. Onderzoeken later zien dat deze investeringen ervoor zorgen dat de economie harder groeit, dan in de gevallen waarin de economie alleen afhankelijk is van de binnenlandse investeringen. Veel onderzoeken laten wel bepaalde verbanden, maar het is lastig de resultaten te vinden voor Nederland. Ik zal later nog kijken of ik iets concretere cijfers kan vinden.

Vierde bron toevoeging/interessant leesmateriaal:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCgQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.cbs.nl%2FNR%2Frdonlyres%2F8255C04A-774B-4244-9523-9272CF58E69B%2F0%2FInternationalisationmonitor2012hoofdstuk4.pdf&ei=LCwOVMLrFIPlaIrEgJAL&usg=AFQjCNEuminMGvM-HTcD69vZRk1iqX8t_g&sig2=fVGGcAsHrF220RsHtlhQzA&bvm=bv.74649129,d.d2s&cad=rja
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik heb de links bekeken, dat is inderdaad ingewikkelde materie. Zou het zo kunnen zijn dat de negatieve en positieve invloeden elkaar ongeveer in balans houden aangezien ook de overheid het ook een beetje los laat? Dat ons chauvinisme ons (mij) kritisch maakt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik sta er niet perse negatief tegenover. Dat heeft er ook mee te maken dat Nederland nogal profiteert van de mogelijkheid om in bepaalde landen te investeren. Denk aan onze multinationals, als die niet in het buitenland hadden kunnen investeren dan zouden Heineken, Philips, Unilever hele kleine bedrijven zijn geweest (zij hebben namelijk heel wat buitenlandse spelers opgekocht in de loop der jaren). Ook zorgt de komst van andere ketens dat er concurrentie is op de markt. M.i. valt de rekening van internationale handel, mits het eerlijk gebeurt (soms gebeurt dat helaas niet), positief uit. Het is een utopie om te denken dat als en bedrijf aandeelhouders heeft in hetzelfde land, dat beter zou zijn. Hun doelen zijn immers gelijk, ze willen allemaal return on investment. De winsten gaan weliswaar deels naar het buitenland, maar ze betalen wel hier mee aan de belasting en zorgen voor banen die we anders niet hadden gehad. Uiteraard moet er en bepaalde balans zijn, als er geen enkele Nederlands zou zijn zou dat zorgelijk zijn, maar in de huidige context zie in niet direct problemen. Sterker nog, stel dat alle landen buitenlandse investeringen zouden bemoeilijken, dan zouden onze pensioenfondsen ook een probleem hebben, want dat geld krijgen ze in Nederland niet verantwoord geïnvesteerd dus zou et veel geld op de bank liggen en daardoor valt je pensioen later veel lager uit. Landen waarbij het voor buitenlandse partijen moeilijk is om in te investeren (India, Afrikaanse landen enz) doen het nu niet echt beter dan in landen waarin dergelijke obstakels niet aanwezig zijn. Uiteraard moet er een balans zijn, maar ik denk dat de rekening voor Nederland best gunstig uitpakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de moeite!

Andere antwoorden (1)

Een mogelijk slechte zaak . Eerst een andere bijna reeds voltrokken ramp . Nederlandse firma's worden door hun bestuurders voor een appel en ei verkocht aan buitenlandse grote firma's . Dus de directie van zeg Nutricia en KLM DouweEgbert verkoopt de de tent en krijgt zelf een mega bonus mag vaak nog even dik betaald blijven zitten maar de firma is verkocht . Wat jij signaleert is ook een ramp dat typisch Nederlandse bedrijven een klein onderdeel worden van een groot naamloze firma , vaak zijn de echte eigenaren Hedgefondsen dat zijn weer de eigenaren vaak van de door jouw genoemde firma's . Maar de cirkel is vaak rond !! Want die firma's zetelen vaak met hun niet direct actieve holding in Nederland van wegen ons Nederlandse lage tarieven voor die situaties . Ja ik en veel andere vinden dit een zorgelijke maar mogelijk niet te stuiten ontwikkeling . Ja de argumenten zijn schaal vergroting enz. Maar deze ontwikkeling is al jaren aan de gang . Maar de c& a zit ook in Duitsland :) dus het is vrijheid van ondernemen .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw antwoord gaat totaal niet in op de vraag. De vraag is namelijk niet wat het effect is van durfinvesteerders (iets anders dan hedgefondsen overigens) op bedrijven die worden overgenomen. De vraag is wat het effect van FDIs op de Nederlandse economie is. Daarnaast is niet iedere overname door een partij uit het buitenland slecht (ik zie eigenlijk geen problemen door de overnames van Nutrica, DE of KLM; daar is niet (veel) misgegaan).