Waarom zijn internationale brieven zo goedkoop?

Hoe kan het dat een brief naar Nieuw-Zeeland sturen 1,05 euro kost (20.000 kilometer), terwijl binnenlandse brieven ook nog 0,64 euro zijn (hooguit 150 kilometer)

Maken ze verlies op buitenlandse post of is binnenlandse post overpriced?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie

Het beste antwoord

Het leeuwendeel van de kosten gaat niet zitten in de afstand waarover een brief moet worden vervoerd. Gedurende de reis zelf hoeft er niets te gebeuren en ligt de brief stil in een postzak, onafhankelijk van of dit over een afstand van 10 of 10.000 kilometers gebeurt.

De grootste kostenpost wordt gevormd door het 'behandelen' van de brief: het sorteren, klaarmaken voor verdere verzending, vervoer naar vrachtauto/vliegtuig, en vervolgens het bezorgen op de plek van bestemming. Deze handelingen zijn nagenoeg gelijk voor een brief die naar een dorp verderop gaat als voor een brief die naar de andere kant van de wereld moet, en kosten daarom niet (veel) meer of minder.