Als de economie weer goed gaat, worden de producten in de winkel dan goedkoper?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Economie
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe komt het dan dat we nu meer geld kwijt zijn in een winkel dan 3 jaar terug

Het beste antwoord

De prijs van producten wordt gedeeltelijk bepaald door de vraag er naar in een krimpende economie zie je dus dat prijzen iets dalen omdat er minder vraag naar is en de fabrikant soms zelfs genoodzaakt is om tegen kostprijs te verkopen. Bij een groeiende economie is er weer meer vraag naar de producten dus zal de prijs ook stijgen.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee, eerder weer iets duurder.

Omdat het nu slecht gaat met de winkels, hebben veel winkels de rijzen verlaagd en continue aanbiedingen om toch mensen de winkel in te krijgen, als het ooit weer beter gaat dan willen ze graag weer beetje winst maken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de economie weer goed gaat, worden de producten in de winkel dan goedkoper?

Om hier antwoord op te geven moet je eerst een duidelijke definitie hebben wat je verstaat onder economische groei("als de economie weer goed gaat"):
1. Nominale groei : groei van het BBP(bruto binnenlands product), niet gecorrigeerd door inflatie.
2. Rëele groei: Groei van het BBP, gecorrigeerd door inflatie
3. Extensieve groei: Groei van het BBP door toename van bevolking
4. Intensieve groei: Groei BBP per hoofd van de bevollking

Maar terugkomend op je vraag is het misschien handig om het terug te brengen tot een elementaire economie. Stel je hebt een economie bestaande uit twee mensen(land A), eentje is een slager/veehouder(1) en de ander een graanverbouw/bakker(2). Beide hebben 80 euro en samen hebben zij dus 160 euro. Daarnaast heb je land B, deze produceert dezelfde producten als land A.

vb. 1: Het gaat slecht in land A:
1. heeft een koeienziekte gehad, daardoor heeft hij in plaats van de normale 10 stuks vlees er slechts 6 kunnen produceren. 5 Stuks moet hij zelf eten en hij moet teven 5 stuks brood hebben, echter hij heeft maar 1 stuks vlees om te verhandelen.
2. Heeft een slechte oogst gehad , daardoor heeft hij in plaats van de normale 10 stuks brood er slechts 6 kunnen produceren. 5 Stuks moet hij zelf eten en hij moet teven 5 stuks brood hebben, echter hij heeft maar 1 stuks brood om te verhandelen.

Zowel 1 en 2 zullen toch genoeg eten moeten hebben en ze weten beiden dat er heel veel vraag is naar hun product dus ze zullen een zo hoog mogelijke prijs proberen te vangen. Echter er is ook land B, welke een redelijk goede oogst heeft gehad zij verkopen hun producten voor 20 euro per stuk, omdat zij nog wel vertrouwen hebben dat de economie in land A weer beter wordt volgend jaar en dat zij dan met dat geld iets terug kunnen kopen in land A als het met land B slecht gaat. Bakker en slager zullen hun prijs dus op 20 euro zetten voor hun ene stuk.

Wat gebeurd er met het geld dat zij hadden:
Land A 160-160= 0
1. 80 +20(verkoop aan bakker) - 20 (inkoop van bakker) - 80 (inkoop land B) = 0
2. 80 +20(verkoop aan slager) - 20 (inkoop van slager) - 80 (inkoop land B) = 0

Land B + 160= 320

Het sleutelwoord in dit voorbeeld is "vertrouwen". Omdat land B erop vertrouwde dat de productie in land A de jaren erna weer zou toenemen zodat zij het verdiende geld dan weer in land A zou kunnen besteden op een later tijdstip bleef de prijs van Brood en vlees
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vervolg: "betaalbaar". Als land B totaal geen vertrouwen had gehad in land A dat het ooit nog goed kwam, dan was de prijs van brood en vlees waarschijnlijk richting de 80 euro gegaan en was er sprake geweest van een enorme prijsstijging in de winkels. Als land B enorm veel vertrouwen had gehad in land A en Land B had een enorme overproductie gehad dan was het misschien zelfs mogelijk geweest dat prijzen gedaald waren in de winkels van land A. Ik hoop dat ik je door dit verhaal heb duidelijk gemaakt dat prijsstijging vooral wordt bepaald door vertrouwen in de ander en een zekere mate van psychologie. Daarnaast kunnen prijsstijgingen bepaald worden door een toename van de geldhoeveelheid(geld bijdrukken als land) of de rente zoals vastgesteld door de centrale bank van een land.(lage rente veel inflatie, hoge rente deflatie) Het antwoord is wat aan de lange kant, maar ik hoop dat ik toch wat heb kunnen toevoegen aan de discussie. Het is misschien niet het Ja/Nee antwoord waar je op gehoopt had, maar ik hoop toch dat je het kan waarderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
^klik op reacties onder mijn post om het vervolg te zien (anders zie je maar de helft)