Wat is het verschil tussen de reële en de geldkringloop?

Zojuist had ik het met iemand over de schematische economische kringloop en zo kwamen we ook op de reële en de geldkringloop, maar wat het verschil tussen beide precies is kwamen we, ook na een beetje zoeken, niet echt uit. Wie kan ons helpen :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
6.6K

Het beste antwoord

Het economische (wereld) systeem bestaat uit een aantal 'lagen' waarbij het GELD gezien wordt als het belangrijkste instrument om te dienen als kringloop voor de totale economie.

Naast geld worden ook edelmetalen als goud en delfstoffen als diamant in relatie tot geld als valide betaalmiddelen beschouwd.
Zelfs wapens en olie kunnen als betaalmiddel dienen en worden dan ook als zodanig gebruikt en geaccepteerd.
In feite zijn dit dus ook reële activa waarmee allerhande zaken gekocht kunnen worden naast die zaken die met gewoon geld betaald worden.

Je zou kunnen zeggen dat schaarse grondstoffen of goederen een hogere intrinsieke waarde hebben op de wereldmarkt dan geld, dat onderhevig is aan inflatie.
Je kunt dus met schaarse grondstoffen of specifieke goederen meer tegenwaarde kopen dan met geld en dat gebeurd dan ook. Dat is de ruilhandel binnen de economie.

Uiteindelijk wordt ook deze handel weer omgezet naar geld wat dan weer deel uit maakt van de totale geldkringloop. Normaliter neemt de totale geld hoeveelheid daarmee dus toe en maakt dan deel uit van de reële geldkringloop.