Kan elektrischiteit opgeslagen worden?

Alle energiecentrales produceren stroom. Wat als er meer stroom geproduceerd wordt als afgenomen. Is het dan mogelijk om stroom ergens te bewaren voor later gebruik?

Toegevoegd na 2 minuten:
Wetende dat alle stroom geproduceerd in europa samen komt in 1 net en zo alle kanten opgaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
3.5K

Het beste antwoord

Nee, je kunt elektriciteit niet opslaan op die manier. Daarom hebben ze ook allerlei deskundigen in dienst bij elektriciteitsleveranciers die 'energie inkopen/verkopen'. Die moeten proberen te voorzien wanneer grote afnames te verwachten zijn en daarop hun inkoopbeleid aanpassen.

Nog een interessant
"
Men gebruikt wiskundige modellen en statistiek om het verbruik te schatten. Dat geeft de producenten al een eerste leidraad. Daarbovenop wordt er constant bijgestuurd om productie en verbruik gelijk te houden aan elkaar. Als de productie te laag is worden piekcentrales ingeschakeld. Dit zijn centrales die snel opgestart en gestopt kunnen worden, bvb centrales met gasturbines. (...)

Het verbruik en productie kan natuurlijk niet op elke moment 'exact' gelijk zijn aan elkaar. Laten we zeggen dat ze steeds zeer dicht bij elkaar schommelen. Als er een onevenwicht tussen productie en verbruik is, gaan ze dit ook merken in de elektriciteitscentrales. Als er te weinig productie is, zullen de generatoren vertragen. Dit wordt dan tegengegaan door 'gas bij te geven'. In het andere geval, al er overproductie is, zal de generator gaan versnellen, en moet er gas teruggenomen worden. Het schommelen van deze frequentie is zeer klein (omdat men continu bijstuurt), en redelijk traag (de rotoren van de generatoren hebben een grote inertie).

(...)

Al het bovenstaande vergt de nodige coordinatie van de productiecentrales. Alle elektriciteitscentrales van Polen tot Portugal zijn verbonden met elkaar. In een extreem geval zou de ene gas kunnen geven, waardoor de anderen zich verplicht zien om hun gas terug te nemen. Dit gebeurt nu natuurlijk niet in werkelijkheid, maar het geeft wel een beeld hoe het allemaal aan elkaar hangt."
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

normaal verkopen ze het dan aan buurlanden of houden ze die stroom even op het net
normaal is er niets zoals een elektrischiteit opslag ofzo voor zover ik weet
hoop dat dit helpt

mvg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat kan niet echt, batterijen en condensatoren kunnen maar beperkt stroom opslaan. Hierbij gaat veel elektriciteit verloren. Het is het beste om elektriciteit te maken als het nodig is. Zo werken electriteitscentrales ook. Ze verhogen hun productie als er veel stroom gevraagd wordt zoals bv tussen 6 en 8 uur s'ochtends als de meeste mensen opstaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan wel, maar echt efficient is het vaak niet:

In Noorwegen gebruiken ze overtollige stroom nog wel eens om water omhoog te pompen in stuwmeren. Op deze manier slaat men electrische energie op als potentiele energie in de watermassa.

Er wordt momenteel ook onderzoek gedaan om electrische energie om te zetten in kinetische energie en het zo te bewaren in pakhuizen vol met vliegwielen. Als er weinig electriciteit gevraagd wordt door het net zou electriciteit gebruikt kunnen worden om grote zware wielen op hoge snelheid te brengen. Mits er weinig wrijving is blijven deze wielen redelijk op snelheid. Zodra er weer stroom nodig is kunnen de wielen gebruikt worden om een generator aan te drijven.

Een ander goed idee is om de stroomprijs variabeler te maken, zodat de prijs lager wordt als er weinig vraag is. Mensen kunnen dan bijvoorbeeld hun mobieltje of electrische auto opladen als er veel capaciteit over is. Op die manier sla je de electriciteit als het ware 'in de maatschappij' op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, stroom kan niet opgeslagen worden. Wat wordt geproduceerd moet op dat moment meteen weer verbruikt worden. Vandaar dat enkele weken geleden in België de straatverlichting ook overdag moest worden aangestoken. Door het zonnige weer werd er te veel elektriciteit opgewekt door fotovoltaïsche platen.

Dus je kan stroom niet opslagen, of toch? Je kan bijvoorbeeld wel met de stroom die op dat moment niet nodig gebruiken om bijvoorbeeld water omhoog te pompen om later die elektriciteit weer terug te winnen door een waterkrachtcentrale.

Kortom: elektriciteit kan je niet opslaan maar je kan ze wel omzetten in een andere vorm van energie om er later weer elektriciteit van te maken.

Tegenwoordig regelen de elektriciteitscentrales zich gelukkig een beetje zelf. Wordt er bijvoorbeeld minder verbruikt dan gaat de centrale automatisch minder produceren.