Welke statistische test moet ik gebruiken om te bekijken of het verschil tussen twee samples significant is?

Beste allemaal,
allereerst mijn excuses als deze vraag toch al een keer eerder is gesteld op deze site of elders op internet; ik kom er simpelweg niet uit en kan het ook niet terugvinden.

De situatie:
Voor mijn afstudeeronderzoek bekijk ik AAERs (Accounting and Auditing Enforcement Releases).
Er zijn in totaal 3388 AAERs om te onderzoeken. Wat ik hierbij onderzoek is tot welk jaar de AAER toebehoort (1999, 2000, 2001, 2003, 2004, 2005 of niet van belang).
Dit doe ik via een sample van 500 AAERs. Om te bekijken of deze sample representatief is, vergelijk deze sample met een 2e sample (ook 500 stuks).

Nu is het probleem: welke test moet ik gebruiken om te onderzoeken of de verschillen tussen deze twee samples significant zijn?

GR

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie

Antwoorden (1)

Ik kan dit alleen antwoorden als ik weet wat voor soort data deze AAER's bevatten. Is het nominaal, ordinaal, interval of ratio.

Ook zou ik iets meer moeten weten over je research design.

Ik vind ook dat je begeleider deze vraag zou moeten kunnen beantwoorden en dat je hem eigenlijk zelf zou moeten kunnen beantwoorden als je een wetenschappelijke studie afrondt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om toch een antwoord te geven: ik denk dat je met een ANOVA en gepaste ad-hoc-test een eind kan komen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik bedoel natuurlijk een post-hoc test... Excuses.