Kan iemand mij verwijzen naar betrouwbare informatiebronnen waarin wordt uitlegt hoe geld wordt gecreëerd?

Ik vraag mij eigenlijk af op welke wijze geld wordt gecreëerd. Ik heb hier niet zo gauw goede en betrouwbare informatie over kunnen vinden. En dan vind ik met name de rol van de centrale banken en de private banken interessant. Er zijn namelijk wel documentaires als 'Money as Debt', maar: hoe weet je dat ze kloppen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie

Het beste antwoord

ik hoop dat je wat hebt aan de bronnen:
De banken komen aan goedkoop geld: niet alleen zijn er de deposito 's van het publiek, maar nog meer -wat zeer weinig mensen weten-, ze komen aan geld door de geldcreatie van centrale banken.

Dit is iets heel technisch, maar in feite komt het erop neer dat de centrale bank, tegenwoordig de Europese centrale bank, simpelweg geld bijdrukt, hoewel uiteraard niemand van het financiële establishment dat zal toegeven in de media. De private banken deponeren waardepapieren, schuldvorderingen bij de centrale bank. bv. een bepaalde bank heeft hypothecaire leningen lopen ter waarde van, laten we zeggen 100 miljoen euro. Dit betekent dus dat de gezinnen 100 miljoen euro aan die bank verschuldigd zijn.