Zijn er concrete aanwijzingen dat het monetaire stelsel aan zijn einde komt?

Het systeem is per definitie instabiel. 90 % van al het geld is er niet.
Geld wordt gecreeerd uit het niets en kan continue worden bijgedrukt.
Waneer geld dmv een goudstandaard ipv door aan schulden en/of rente te koppelen dan zouden banken geen macht meer hebben.
Is het onwetendheid van mensen dat dit systeem nog zo werkt zoals het is of is er geen mogelijkheid of wil dit te veranderen?

Toegevoegd na 28 minuten:
Herstel- Dat het huidige monetaire stelsel aan zijn einde komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1.5K
Reddie
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies met "het monetaire stelsel".
Geld is een ruilmiddel, zoals vroeger schelpjes of zout gebruikt werd.
Een neutraal ruilmiddel is handig, want anders zou ik als tuinder bijvoorbeeld 10000 kropjes sla moeten geven aan de aannemer die mijn huis bouwt.
Die kan hij niet allemaal opeten voor ze bederven.
ronron1212
12 jaar geleden
Reddie het monetaire stelsel is een regel
Het monetair stelsel is een geheel van regels die als basis dienen voor een staat om aan een ruilmiddel te kunnen komen. De steunpilaar van iedere monetair stelsel was het vaststellen van een basis valuta waarop de waarden van andere soorten van ruilmiddelen terug kunnen vallen. Indien de basis valuta wordt vastgesteld op bepaalde percentage van goud dan wordt dit eenheid als basis monetair van dat systeem aangenomen. De benaming van het monetair stelsel is meestal gebaseerd op de aard of soort basis valuta. Als de basis valuta goud is dan wordt dit stelsel het gouden stelsel genoemd. Als de basis valuta zilver is dan wordt dit het zilver stelsel genoemd. Indien de basis valuta van zowel goud als zilver is vastgesteld dan wordt dit het stelsel van de twee metalen genoemd. Als de waarde van de basis valuta niet gebonden is aan goud of zilver dan wordt dit stelsel een verplichtende stelsel genoemd afgezien het feit of het van metaal of koper eenheid of van papier zoals de bankbiljetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar het monetaire stelsel, alles dat met geld en handel te maken heeft, is één grote bubbel, doordat er geen eigenlijke waarde achter het geld zit. Je weet dat je voor een euro een brood kan kopen, en de winkel weet dat die euro kan gebruikt worden om het personeel te betalen. Dat is nu zo. Maar stel dat ze in Amerika zeggen: die euro, dat is gebakken lucht, wat het ook is. Want goud, waar vroeger de waarde van geld op gebaseerd was, is niet meer de achterliggende waarde. Er is geen achterliggende waarde.
En als Amerika dit zou zeggen, dan zouden wij geen telefoons meer kunnen kopen. Geen televisies, geen brood, niks meer eigenlijk.
Eén kleine verandering kan hiervoor zorgen, en doordat ons geld niet meer op goud is gebaseerd, maar op vertrouwen. Als dit weg is, dan hebben we geen geld meer.
Je kan met recht zeggen dat zoiets één van de grootste rampen in de wereldgeschiedenis zal zijn. Uiteindelijk is geld dus nu nog wel een ruilmiddel, maar in wezen niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel ons huidige systeem waarin banken geld creeren uit het niets dmv schulden incl rente en belastingen.
ronron1212
12 jaar geleden
De nederlandse bank bepaald dat niet de bank zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daan, om een ramp in de wereld te voorkomen zien sommige mensen oplossingen in een rente en in een inflatieloos systeem.
Daarnaast de verandering dat de overheid weer het recht op geldcreatie heeft die nu door banken wordt bepaald.
Er zijn al rentevrije banken in de wereld die het huidige bankensysteem omzeilen welke ervoor zorgen dat mensen onderling goedkoop geld van elkaar kunnen lenen. Als ik mij niet vergis was er in het oude Rome tot Julius Ceasar aan de macht kwam ook een ander, goed systeem.

Het beste antwoord

Het monetaire stelsel raakt alleen in de war, als belangrijke munten teveel schuld aangaan. Vroeger was dat simpel te verhelpen, maar nu is dat een moeilijke oefening, die veel sociale onrust geeft. Op zich is het monetaire stelsel niet het probleem maar de gebruikers. Wat mijn voorganger hierover schrijft heeft niet veel te maken met het monetaire stelsel, maar meer met de conjunctuur. Deze theorie is echter altijd met een flinke snuif zout genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn inderdaad economen die menen dat het huidige (!) monetaire stelsel een aflopende zaak is. Zo is er een theorie gebaseerd op de Russische econoom Kondratieff die meende dat de wereldeconomie bepaalde (vaste) cycli doorloopt, die uitmonden in een totale chaos en crisis. De laatste keer dat de wereldeconomie zo'n totale instorting beleefde, was tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Volgens deze theorie kan de wereldwijde economische ontwikkeling worden onderverdeeld in vier perioden: lente, zomer, herfst en winter. De lente wordt beschouwd als de opbouwfase (10 tot 15 jaar), de zomer als de consolidatiefase (ook 15 jaar), de herfst als de plateau- of stabilisatiefase (10 jaar) en tot slot de winter, die volgens Kondratieff de liquidatie- of afbraakfase voorstelt (20 jaar). Sinds 2001 bevinden we ons, volgens deze theorie, in de afbraakfase.

In de bron vind je meer informatie over, wat genoemd wordt, The Kondratieff Wave.
12 jaar geleden
Het lijkt mij ook een instabiel systeem dat cyclisch gedrag vertoond. Het systeem zal wel blijven bestaan. Er zal altijd een universeel ruilmiddel zijn, maar of de dollar tot in lengte van jaren zal bestaan is nog maar de vraag. Ook de waarde van de dollar is absoluut niet te voorspellen over elke tijdsschaal. Het enige wat redelijk goed te voorspellen is in chaos theorie is hoe groot de koersafwijkingen op elke tijdsschaal zullen zijn.

Het beste is het om de economie meer met wolken te vergelijken Bij een bepaald weertype hoort een gemiddeld formaat wolken, met een bepaalde standaardafwijking. Je kunt voorspellen of de bewolking toe of afneemt op een beperkte termijn en er zijn cyclische verschijnselen waarneembaar, zoals wolkenribbels en seizoensvariaties.

Er zal dus altijd een economie zijn, maar de economie is maar beperkt voorspelbaar. Vooral datgene wat we graag willen weten blijft juist onbekend.(welk aandeel gaat groeien en hoeveel?, Welke muntsoort zal de grootste stijging laten zien? Alleen wild fluctuerende muntsoorten zullen natuurlijk kans lopen om 'uit te sterven'.

De chaos theorie is bruikbaar voor veel wetenschapsgebieden: ecologie, economie, natuurkunde en ook de regelmechanismen in ons lichaam zijn vaak chaotisch. De achterliggende wiskundige vergelijkingen zijn soms identiek voor gevallen die absoluut niets met elkaar te maken lijken te hebben.

Om toch nog een beetje antwoord op je vraag te geven. Aanwijzingen voor een instorting van het systeem uiten zich vaak als een vertraging in de cycli. Dat druist nogal tegen de intuitie in, want bij snelle fluctuaties hebben mensen juist weer meer de neiging om zich druk te maken. Zorgwekkend is op dit moment dus het langzame herstel na de crisis van 2008.

In de bron een overzichtsartikel over chaos theorie en economie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schreef als zijnde jouw definitie van het huidige monetaire stelsel:
"Ik bedoel ons huidige systeem waarin banken geld creeren uit het niets dmv schulden incl rente en belastingen."

Er wordt geen geld gecreëerd uit niets. Geld is nl. niet niets. Het is iets. Je kan niet uit niets iets creëren.

Laten we geld even definiëren als ruilmiddel. De waarde van dat ruilmiddel is hoofdzakelijk afhankelijk van hoeveel er van is. Als de ECB uitgifte doet van plots 2x zoveel euro's (door geld bij te drukken), dan wordt het geld wat mensen al hebben, zo'n 50% minder waard.

Al drukt de ECB 100x zoveel euro's als er nu zijn, dan is het nog steeds niet 'geld creëren uit niets'. Het zorgt er wel voor dat bijv. je spaargeld minder waard wordt.

Het zelfde geldt voor rente. Naarmate banken meer rente vragen voor de leningen die ze uitgeven, wordt het geld wat al bestaat, minder waard. Maar de redenatie dat er geld wordt gecreëerd uit niets gaat niet op.

Ik denk dat er dus eerst een betere versie nodig is van jouw definitie van 'monetair stelsel' om goed antwoord te kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi Mmm, echter wordt geld toch gecreeerd uit het niets. Een bank leent een lener zonder daar zelf iets voor te hoeven doen (arbeid). Hier krijgt de bank dus rente over. Waneer iemand bv een bedrag van 300.000 euro leent voor een huis met een looptijd van 30 jaar en de rente dus 5 % is, dan heeft de bank na die 30 jaar zijn geleende geld terug plus nog eens een bedrag van 400.000 aan rente zonder dat de bank hier maar ook iets in heeft geinvesteerd.
Op dat moment is er nieuw geld gecreeerd.
Verkopen zonder te hoeven inkopen.
Telkens waneer een bank een lening verstrekt, stijgt de geldhoeveelheid.
Banken hebben als enige dit recht. Waneer je terug kijkt naar de ´voorloper´ van de bank, de goudsmid, was het in het begin nog zo dat dezelfde waarde aan goud, er in de eerste periode dus ook aan biljetten werden uitgeschreven toen deze begonnen te bestaan en niet meer dus men kon altijd terug vallen op zijn of haar goud.
Waneer wij nu met een x aantal mensen ons geld op zouden eisen bij de banken, kunnen we het dus wel vergeten. Geld wordt niet alleen gecreeerd uit het niets, het overgrote deel is er niet.
Uiteraard kunnen banken via leningen steeds weer grotere leningen uitschrijven enz enz.
Voor iedere euro ´werkelijk´geld, zal ongeveer 10 euro aan leningen worden verstrekt worden. Groetjes Nona
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Banken creeren geld voor een aankoop oid van een lener, echter hoeven zij enkel op een paar toetsen te drukken en vers geld wordt gedrukt wat dus geen bestaand geld is en dan dus nog de rente die hierbij onstaat.