Kan een "perpetuum mobile" ervoor zorgen dat de huidige industrie op z'n kop ligt?

Of de olie industrie omdat brandstoffen niet meer nodig zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het niet, want een perpetuum mobile gaat er vanuit dat je eeuwig door kan blijven gaan met zo weinig mogelijk weerstand. Als je bijvoorbeeld olie oppompt, is er geen tegenbeweging.

Antwoorden (4)

Nee om de simpele reden dat het alleen een theoretisch principe is, en er nog nooit een praktische uitvoering van heeft bestaan.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een theoretisch principe dat ook in theorie niet mogelijk is vanwege de hoofdwet uit de natuurkunde: energie is niet te maken of te vernietigen. De bedoeling van een perpetuum mobile is dat de machine altijd arbeid kan blijven verrichten zonder dat er energietoevoer nodig is.
zolang er nog geen perpetuum mobile bestaat kan deze vraag niet beantwoord worden.

wel kan men bedenken dat als er een permanente en goedkope energiebron word gevonden dit van invloed kan zijn op de prijzen van olie en andere brandstoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie wel, maar een perpetuum mobile is onmogelijk te maken volgens de wet van behoord van energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Een perpetuum mobile is iets dat oneindig (perpetuum) in beweging (mobile) blijft, zonder toevoer van energie.
De draaiing van de maan om de aarde lijkt er een beetje op. Maar ...
Zodra je er energie van af gaat tappen wordt de beweging minder. In het geval van aarde en maan wordt er energie afgetapt in de vorm van de getijdebeweging.
Daardoor zal de maan langzamer gaan draaien (mobile neemt af). Er ontstaat geen energie uit niets.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus over een miljoen jaar is het maar 1 keer per week vloed....of zoiets?