Waarom inflatie als deflatie ook mogelijk is?

Bij inflatie wordt geld minder waard, toch blijven wij maar geld drukken. Waarom stoppen wij niet met het drukken van geld en laten wij de euro is in waarde laten stijgen d.m.v. deflatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
goed idee - als jij genoegen neemt met minder inkomsten, ben ik helemaal voor

Het beste antwoord

Bij inflatie wordt het geld minder waard. Dat kan veroorzaakt worden door het verlies aan vertrouwen in de munt; de munt wordt dan op internationale markten niet vertrouwd en genegeerd met als gevolg dat de waarde daalt. Dit is 'n zgn. natuurlijke inflatie en ontstaat
redelijk spontaan bijvoorbeeld door politieke spanningen in een land of invloedssfeer van de getroffen munt.
Deze vorm van inflatie treft industrieën die afhankelijk zijn van buitenlandse grondstofimporten doorgaans hard zodat op lange termijn de productie en werkgelegenheid uitgehold worden.

Inflatie kan ook kunstmatig worden gegenereerd, wat nu aan de hand is met de euro, door het overmatig bijdrukken van geld door de Europese Centrale Bank.
De reden hiervoor is dat men denkt hiermee goedkoop de enorme schulden van banken en staten kunnen worden verkleind.
Want: de schuldbedragen in cijfers en getallen blijven hetzelfde maar nemen in waarde fors af waardoor de aflossing veel goedkoper kan.

Voorbeeld: Nederland heeft in 1980 op de internationale geldmarkt 10 miljard gulden geleend. De gulden was destijds een keiharde en sterke munt, dus relatief veel waard. De rente kon wel oplopen tot meer dan 10% waardoor veel geld van de inkomsten van de regering nodig was om deze lasten te betalen. De aflossing van oudere leningen kon daarom moeilijker en moesten regelmatig geherfinancierd worden zodat de totale schuld niet afnam maar door groeide.
Inmiddels is de gulden ingeruild voor de Euro.
De schuld uit 1980 is omgezet in euro nog 4.47 miljard.

De euro is nu, door het vele bijgedrukte geld, een veel zwakkere munt, waardoor deze heel goedkoop door banken kan worden geleend (minder dan 0,2% rente) die het vervolgens tegen een veel lagere hogere rente weer uitlenen aan de staat (staten kunnen niet direct lenen van de ECB), die daarmee de oude schulden sneller kan aflossen. Gevolg de staatsschuld daalt.

Dit principe geld ook voor de particulier die een schuld heeft: een schuld van 10.000 euro uit 2007 met een relatief hoge rente kan de lasten inmiddels makkelijker betalen omdat door de inflatie zijn inkomen sneller stijgt maar de schuld in getal niet.
Bijgevolg van inflatie is dat ook prijzen sneller stijgen.
De huidige inflatie zal nog veel hoger worden als de ECB niet stopt met het bijdrukken en weggeven van geld.

Bij deflatie stijgt de waarde van de munt maar dalen de
prijzen van goederen en diensten en loopt de rente op.
Lonen worden minder snel verhoogd, de consument wacht af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat de ruimte te beperkt is maar ik moet de regels respecteren.

Andere antwoorden (2)

In de huidige tijd waar de schulden ons boven het hoofd dreigen te groeien is inflatie juist lekker: de schulden worden dan (relatief) lager, waardoor iedereen behalve de banken weer kan relaxen.
Geld drukken dus, 20 Miljard of zo, dan is het financieringstekort in een klap opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deflatie is uiterst gevaarlijk.

Als men weet dat volgend jaar de prijzen bijvoorbeeld 4% lager zullen zijn dan wacht de consument zo lang mogelijk met kopen.

Hierdoor daalt de vraag naar luxe artikelen zoals auto's, computers, tv's en dergelijke gigantisch en zal het Europa in een recessie terecht komen.

Door de recessie daalt de winst van bedrijven en daalt de waarde van de euro.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kom ik betweterig over, maar kun je uitleggen hoe deflatie er voor zorgt dat geld minder waard wordt?
Reddie
12 jaar geleden
Het is juist INflatie waardoor de euro minder waard wordt. -
Edraket
12 jaar geleden
Door deflatie wordt de euro minder waard. Het geld wordt minder waard omdat op de geldmarkt minder vraag naar euro's zal zijn. Er is minder vraag naar euro's omdat kopers van aandelen (die in euro's op de beurs zijn genoteerd) deze aandelen niet meer zullen kopen.
Kopers kopen namelijk geen aandelen van bedrijven die verlies (of minder winst) maken.
Edraket
12 jaar geleden
Daarnaast het volgende Als een Chinees een Mercedes of BMW koopt moet die auto uiteindelijk betaald worden in euro's. De Duitse autobouwers willen geen Huang's op hun bank. De importeur zal dus het Chinese geld dat hij binnenkrijgt van de kopers, bij zijn centrale bank moeten inruilen tegen euro's. Die euro's betaalt hij aan de autofabrikant. Als de Chinezen minder kopen is er minder vraag naar euro's op de wereldmarkt en daalt de waarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Ed, dit is een verhaal van de klok en de klepel.