Swedish Automobile (Saab) is failliet. Toch is het aandeel nog steeds genoteerd op de beurs. Hoe moet ik dat duiden?

Failliet is toch failliet? Tot wanneer blijven de aandelen genoteerd op de beurs?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1.3K

Antwoorden (3)

Ik weet dit niet zeker maar onderstaande bedenk ik me net:

Er zijn nog altijd ontwikkelingen omtrent Saab.
Zo zijn er nog geruchten om een doorstart te maken (Chinese investeerders), deze moeten de aandelen daarbij ook overnemen. Aandeelhouders hebben namelijk meebetaald aan de ontwikkelingen die Saab gemaakt heeft. Je zal vanzelfsprekend geen dividendten ontvangen over deze aandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Failliet is zeker niet failliet.

Een doorstart of een opkoper is nog een optie,
ik las ergens iets over 700 miljoen.
Meestal worden dan bijna alle aandelen gekocht voor een zeer lage prijs. (bijna iedereen moet meedoen anders gaat het niet door)
Je kan overname geruchten dan ook goed zien in de koers.
De laatste maand is die van 0,10 naar 0,30 gegaan. Als je dat goed getimed had, was het een hele leuke winst geweest.. (maar dat noemen ze ook wel gokken)

Ook zou het bedrijf in stukjes kunnen worden verkocht, maar dan blijft er meestal niks over voor de aandeelhouders.

Toegevoegd na 2 minuten:
ps. blij wordt je er niet van als lange termijn belegger, vorig jaar stond de koers nog op 6,- 5 jaar geleden op 21,-.
0,10 of 0,30 is dan bijna gelijk aan 0,0.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bedrijf dat failliet verklaard wordt, verliest zeggenschap over zijn eigen vermogen. Dit zeggenschap komt bij faillissement toe aan de curator die bijgevolg alle beslissingen mbt het bedrijfsbeheer mag nemen.

Het zal dus de curator zijn die beslist "wat er wanneer" met de vermogensbestanddelen en dus ook de (beursgenoteerde) aandelen van het bedrijf gebeurt.

In de eerste plaats zal de curator oplossingen proberen te vinden om de schuldeisers van het failliet verklaarde bedrijf zo goed mogelijk terug te betalen.
Dit doet hij meestal door activa proberen te verkopen: traditioneel brengen activa als gebouwen, gronden en inboedel (machines, meubels, materieel,...) het meest op, dus zal hij zich vooral hierop concentreren.

Met aandelen die al dan niet nog genoteerd staan op een beurs kan een curator weinig aanvangen (lees: geld verdienen). Integendeel: een aandeel van de beurs weghalen zal nog extra geld kosten ook, dus wordt die situatie voorlopig gelaten wat ze is.

Daarnaast bestaat er, zoals in eerdere antwoorden op je vraag reeds aangegeven werd, nog altijd kans dat er een overnemer voor het failliete bedrijf gevonden wordt.
Als de potentiële overnemer en de verschillende schuldeisers tot een voor iedereen bevredigende overeenkomst mbt terugbetaling van de schulden kunnen komen, maakt het bedrijf een doorstart en kunnen de (beursgenoteerde) aandelen van het bedrijf mogelijk opnieuw in waarde stijgen zodat ook de aandeelhouders (een stuk van) hun 'schuld' krijgen terugbetaald...