In het nieuws hebben ze het aldoor over een triple a status maar wat betekend AAA?

Triple A is een status voor banken en financiële instellingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1.9K

Antwoorden (5)

Triple A, of AAA, is de hoogste kredietwaardering die een uitgever van een obligatielening kan krijgen. Hoe hoger de rating, hoe groter men de kans acht dat de uitgever van de obligatielening aan haar verplichtingen (oftewel: interestbetaling en aflossing) kan voldoen.

Als je meer uitleg wenst, roep je maar. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de schaal waar men in Engeland mee werkt. Daar gaan cijfers niet van 1 t/m 10, maar van F t/m A. AAA is dus extreem goed, het hoogst haalbare in dit geval.
Een AAA status de hoogst mogelijke rating, en is te vergelijken met een proefwerk of tentamen met een 10. Beter kan dus niet.

Nederland heeft een AAA status, en dat betekent voor beleggers, dat de kans dat ze hun geinvesteerde geld (in de staatsschuld) niet terugkrijgen vrijwel nihil is.

Als een bank een AAA-status heeft, ben je er praktisch zeker van, dat zo'n bank nooit over de kop gaat. Maar in beide gevallen zijn het natuurlijk momentopnames. Het kan dus veranderen, zeker in dit soort financieel onzekere tijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij vraag je naar de betekenis van de afkorting AAA.

Dan is de verklaring: die is er niet !

Het is ontstaan uit de 'A'-status is de beste, de 'B'-status is minder goed, de 'C' status is nog minder goed.

Alles draait tegenwoordig om marketing, dus praat men liever niet om een B-, of een C-status, maar over AA+, de AA, de AA- e.d. Dat klinkt wat positiever.

Kijk hier maar eens als je meer over de ratings wil weten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Obligatierating
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een rating of kredietstatus die toegekend kan worden aan een land om de kredietwaardigheid aan te geven.
Een rating wordt toegekend door een daarin gespecialiseerd bedrijf, meestal op verzoek van een emittent en op diens kosten. De grootste ratingbureaus zijn Moody's Investors Service, Standard & Poor's en Fitch. Het is gebruikelijk dat de institutionele beleggers in hun beleggingsvoorschriften minimum-ratings hebben opgenomen. Het overgrote deel van de nieuw geëmitteerde obligaties heeft een rating. De uitgevende instelling van de obligatie betaalt een vergoeding aan de ratingbureaus om een rating af te geven.
Het toekennen van een rating gebeurt na een (vaak omvangrijk) initieel onderzoek, en er is een jaarlijkse herhalingstoets. In geval er op enig moment twijfels ontstaan of een toegekende rating nog correct is, wordt vrij regelmatig aangekondigd dat de rating aan herziening is onderworpen. De rating is dan "on watch" geplaatst. Hierbij wordt meestal vermeld of een opwaartse ("positive outlook") dan wel een neerwaartse ("negative outlook") herziening te verwachten is.
Bij het onderzoek wordt gekeken naar de financiële positie van een emittent, en naar zaken als door derden verstrekte garanties, de rol die houdstermaatschappijen in een concernverhouding spelen, et cetera. Bij een staatslening wordt typisch gekeken naar de omvang van de staatsschuld, het begrotingsbeleid, inflatieverwachtingen, concurrentiepositie en dergelijke.
12 jaar geleden
de ratings staan voor een overheid en bedrijf hoeveel risico de belegger loopt als die obligaties wilt kopen en als de overheid en bedrijf geen risico's zelf heeft (schulden)enz
zo heeft Nederland AAA status hoogste rating en D(default) is de laagste
en Griekenland heeft CC (junk rommel status) dat die bijna zijn schulden niet kan betalen vandaar ook die Schuldencrisis wat er in europa is

en hier op deze link kun je zien wat de sterkste landen
en de zwakste http://en.wikipedia.org/wiki/Credit_rating

Toegevoegd na 25 minuten:
en bij de zwakste loop je het risico als je obligaties koopt dat je geld niet terug krijgt
stel ik koop Griekse obligaties die zijn risico vol omdat Griekenland CC rating heeft (zwak) de kans is groot dat de obligaties nu waardeloos zijn en de kans is groot dat het land failliet gaat (Default status) daarom zijn die obligaties ook niet populair bij de beleggers te riskant

Toegevoegd na 32 minuten:
en die kredietwaardigheid ratings worden door de kredietbeoordeelaars Moody's Fitch en S&P gegeven aan landen en bedrijven