wat voor gevolgen heeft de typering van een onderneming op de inrichting van AO/IC?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
1.5K

Antwoorden (1)

Organisaties kun je typeren naar vele typeringen en categorieën. Het ligt eraan welke je neemt, of het gevolgen heeft voor de AO/IC.

Als je neemt: platte of steile organisatie (in de hark) dan heeft het zeer veel gevolgen.

Daarnaast is van veel groter belang het *vertrouwen* in elkaar en de buitenwereld. Hoe minder vertrouwen hoe meer je moet controleren.
Bedenk wel dat je kwaliteit moet *inbouwen* in de bedrijfsprocessen. Het oude 'kwaliteit-erin-controleren' is duur en werkt niet goed.

De tegenvraag (dat wil ik eigenlijk niet, maar is voor beantwoorden nodig) is dus: welke typering hanteer je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aha, je vraag gaat niet over EEN *typering*, maar DIT type organisatie? Dat is dan een kwestie van het uitvoeren van een goede informatie-analyse: Wie is verantwoordelijk voor en doet welke taken en heeft daarvoor welke informatie nodig om beslissingen te kunnen nemen. Dat zal in dit geval in de kern veelal gaan om ruimte en datums en beschikbaarheid. En iedereen die deze gegevens gebruikt en/of aanvult, daar moet je heel zeker van weten dat het actueel, juist en tijdig gebeurt, waarvoor je maatregelen neemt als controle, dubbel invoeren, vier-ogen-principe. Let vooral op dat je de juiste eisen aan personeel in het HR systeem hebt staan. Met de juiste mensen en vertrouwen bereik je meer dan met wel dichtgetimmerde controlesysteem dan ook. En je bent flexibeler. Het lijkt in eerste instantie duurder, maar je bent flexibeler als org, waardoor je meer opdrachten aankan, flexibeler kan wenden als het moet.