Hoe betaalt men je het passief inkomen uit beleggingen?

Ik volgde net een webinar over beleggen.Niet specifiek, maar algemeen dus bv wat er allemaal bestaat.
De leraar gaf het voorbeeld van een dame die met goede beleggingen van 20000 euro ongeveer 3000 euro per maand passief inkomen heeft. Ik zie passief inkomen dan als een bedrag dat je op je rekening krijgt.
Maar daar begreep ik het even niet. Stel dat iemand belegt in goud of zilver of whatever, dan moet die toch eerst dat spul verkopen voordat hij of zij een passief inkomen hieruit heeft. Of aandelen en obligaties, dan krijg je toch ook niet maandelijks een potje behalve meerwaarde als je verkoopt. Crypto en bitcoin snap ik al helemaal niet: dat is toch een virtuele munt dus hoezo passief inkomen? Dat is dan toch ook virtueel, zo een waardestijging?
Enkel bij vastgoed is me het duidelijk, je krijgt dan bv maandelijkse huur. En bij sparen krijg je rente die je kan vragen, maar dan moet je al miljoenen bezitten voordat je daar van een passief inkomen kan spreken, en dan nog...

Dus hoe zit dat dan? Hoe kan je maandelijks een inkomen krijgen bij investering als het niet over bv huur gaat.
Hoe betaalt men dit azn jou?

9 maanden geleden
in: Beleggen
1.1K
ronron1212
9 maanden geleden
Een passief inkomen is een geldstroom waarvoor je niet direct hoeft te werken. Dit betekent dat je geld blijft verdienen als je op het strand in een ver oord ligt, of in bed ligt te slapen. maar 3000 euro op een belegging van 20000 is een beetje erg overdreven
tinus1969
9 maanden geleden
Precies de goede vraag

Het beste antwoord

Passief inkomen is inkomen dat "vanzelf" komt - waar je dus niet voor hoeft te werken.

Nu is een passief inkomen van € 3000 per maand op een belegde som van € 20000 onrealistisch hoog. Het passieve inkomen zou dan een rendement van ongeveer 180% per jaar zijn... Dan lijkt een passief inkomen van € 30 per maand (een rendement van ongeveer 1,8%) me realistischer.

Maar goed, wat is passief inkomen dan?

Je kunt dan denken aan dividenduitkeringen. Sommige aandelen, aandelenfondsen, ETF's en dergelijke keren dividend uit. Dat kun je zien als winstdeling door de betreffende bedrijven. Wie zulke aandelen bezit, heeft recht op die winstdeling (dividend), en afhankelijk van het soort beleggingsrekening dat je hebt geopend kan dat dividend als geld worden uitgekeerd. Dat is dan dus passief inkomen.

Er zijn ook beheerde beleggingsfondsen. Bij sommige daarvan verkoopt de beheerder maandelijks een deel van je beleggingen. Als de opbrengst daarvan aan jou wordt uitgekeerd, is ook dat een vorm van passief inkomen.

Normaal gesproken wordt met 'passief inkomen' de eerste vorm bedoeld, niet de tweede. Er wordt dus niets verkocht, je beleggingen stijgen of dalen gewoon in waarde, maar intussen krijg je maandelijks (of per kwartaal, of per jaar) geld uitgekeerd.
Cryofiel
9 maanden geleden
liveisgreat
8 maanden geleden
oh super dank, heel verhelderend

Andere antwoorden (1)

Passief inkomen is dat je belegde geld meer waard wordt, maar je kunt het niet opnemen, omdat je het voor bepaalde tijd vast gezet hebt. Aan het einde van de looptijd wordt je belegde geld + de meerwaarde (wat passief was) actief gemaakt , en wordt het uitgekeerd.
9 maanden geleden
SimonV
9 maanden geleden
Waarom zou je een belegging vastgezet hebben?
jc54
9 maanden geleden
Spaardepot, om maaar iets te noemen.
ronron1212
9 maanden geleden
Rare manier van sparen belegging zijn risicovol
Cryofiel
9 maanden geleden
Da's veel te kort door de bocht.