Waarom zou iemand nog inversteren in zijn bedrijf als hij de meerderheid heeft verkocht?

Ik zat net Dragons’ Den te kijken en iemand kreeg €1M voor 51% van zn aandelen. Die €1M is om te inversteren in zn bedrijf en te groeien, maar waarom zou je die €1M inversteren in een bedrijf die niet eens meer voor de helft van jou is?
Dan inversteer je dus voor iemand anders.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Beleggen
2.1K

Antwoorden (1)

het bedrijf is nog steeds voor 49% van hem. Hij krijgt daarvoor ook nog eens veel geld om de groei in te zetten waardoor er meer omzet zal komen dus meer inkomsten kunnen worden gegenereerd. Ja je bent niet meer de echte eigenaar maar je hebt wel een groot investeerder voor je bedrijf erbij.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als je die miljoen inversteert in het bedrijf, dan heb je zelf dus nog maar 490.000€?
ronron1212
3 jaar geleden
Als je zelf heb zelf weinig geinvesteerd en je kan een miljoen in je krijg een investeerder met een miljoen dan heb je wel in eens heel veel. in jow voorbeeld zelfs 490.000 euro meer.
ronron1212
3 jaar geleden
Als je zelf al een 500.000 zou hebben geinvesteerd heb je in eens 735.000 euro.
gvrox
3 jaar geleden
@ronron1212 zo werkt dat natuurlijk niet, als je geld investeert *heb* je dat geld niet meer. Stel, je investeert in een bedrijfsruimte, personeel, reclame en productiemachines, dan hebben alleen die machines een restwaarde. Verder *vindt* de investeerder kennelijk dat het bedrijf 1960784 euro waard is nu (als 51% 1 miljoen waard is), dus dan is jouw aandeel (virtueel) 960000 waard. Als zo'n investeerder weet wat hij doet dan is het in werkelijkheid misschien zelfs meer waard al, maar juist door die investeringen wil hij die waarde flink vergroten. Aan de andere kant loopt niet elke investering uit op een succes, dus met wat pech hou je alleen wat spullen over.
ronron1212
3 jaar geleden
Overigens als het mis gaat heb je niets meer en de investeerder ook niet.
ronron1212
3 jaar geleden
@Fenme investeren is juist alles in een bedrijf stoppen je koopt iemand niet it je spreid het risico en je hebt meer middelen om te groeien. Overigens hoeft de investering niets te maken te hebben met wat er is geinvesteerd. Het kan ook worden geinvesteerd in de groei dus de omzet vermeerdeing.