Waar vindt de waardering/score van de AEX en andere beurzen hun oorsprong?

De AEX wordt bijvoorbeeld weergegeven met een waarde van 450 of 500.
Hoe en wanneer is de vaststelling van deze waarde begonnen. Is dit ooit op 100 (100%) begonnen of is er een andere reden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Beleggen
2.7K

Antwoorden (1)

AEX
De basis voor de AEX vormen de koersen op 3 januari 1983, waarvan de indexwaarde gesteld werd op 100 punten. Deze 100 punten was in guldens, op basis van euro's begon de AEX op 45,38 punten.
De AEX-index is de totale beurswaarde van de fondsen die deel uit maken van deze index gedeeld door een getal (de divisor) om de waarde van de index aan te laten sluiten op de laatste slotkoersen voorafgaande aan een wijziging van de samenstelling van de index.

Dow Jones
In 26 mei 1896 werd de Dow Jones Industrial Average voor het eerst gepubliceerd. De stand van de index was toen 40,94. Dit was een rechtstreeks gemiddelde van de koersen van twaalf aandelen. Van deze aandelen is alleen General Electric nog opgenomen in de Dow. De overige elf ondernemingen zijn overgenomen, failliet gegaan of in de vergetelheid geraakt.

Toegevoegd na 45 minuten:
In tegenstelling tot de meeste andere indices is de Dow een prijsgewogen index. Dat betekent dat aandelen met een hoge absolute beurskoers een grote stempel drukken op de beweging. Dit is omstreden omdat aandelen met een lagere beurskoers, maar met een hogere beurswaarde door meer uitstaande aandelen, procentueel soms meer bewegen maar dit niet uitgedrukt zien in de index. Bewegingen van IBM en 3M hebben meer invloed op de stand van de Dow dan de giganten ExxonMobil en Microsoft. Daarnaast is het aantal van dertig aandelen in de index bijzonder weinig om aan te geven hoe de stand van de beurs is.
En ander kritiekpunt is dat niet alle dertig aandelen in de Dow gelijk bij opening van de beurs open gaan. De fondsen die open zijn worden meegerekend in de stand van de Dow op de nieuwe dag, en de aandelen die nog niet meegenomen zijn in de openingsrotatie worden op de slotkoers van de dag ervoor meegerekend. Zo zal men vrijwel altijd zien dat de Dow nabij onveranderd opent.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de verduidelijking Simon!