Hoe zit het als ik aandelen in bezit heb? Krijg ik dan rendement en dividend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Beleggen
2.1K

Antwoorden (2)

Dat ligt aan de aandelen die je bezit.

Rendement heb je altijd. Rendement kan echter negatief zijn... Om je een voorbeeld te geven: als jij een aantal aandelen koopt voor € 25 per stuk, en je verkoopt ze een jaar later voor € 30 per stuk, dan heb je een rendement van 20% per jaar. Als ze echter minder waard worden en je verkoopt ze voor slechts € 20 per stuk, dan heb je een rendement van -20% per jaar... een verlies dus.

Een aandeel is een aandeel in een bedrijf. Als dat bedrijf (niet het aandeel!) dividend uitkeert, dan zul jij als aandeelhouder dat dividend ontvangen. Sommige bedrijven keren veel dividend uit, sommige weinig, en sommige keren geen dividend uit. Of jij dividend krijgt, hangt er dus van af welke aandelen jij bezit.

Daarnaast kun je dividend, ALS je dat ontvangt, in de vorm van geld of in de vorm van extra aandelen krijgen, of beide. Wat er gebeurt hangt af van wat het betreffende bedrijf beslist, en soms ook van wat de bank beslist waar jij jouw aandelen aanhoudt, of welke instelling jij op je aandelenrekening doet.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank! Erg duidelijk. Maar ik kom ook 'kostenvoet eigen vermogen' tegen. Is dat dan hetzelfde als rendement?
Cryofiel
9 jaar geleden
Zoals ik schreef, kunnen aandelen een negatief rendement halen. Ook is het mogelijk dat je met aandelen weliswaar een positief rendement behaalt, maar dat dat rendement lager is dan het risicovrije rendement van een spaarrekening. Op dit moment is dat laatste niet heel waarschijnlijk, maar stel nu eens dat je op een spaarrekening een risicovrij rendement van 5% haalt, simpelweg omdat die spaarrekening 5% rente biedt. Als jij dan met aandelen een rendement van 3% haalt, heb je weliswaar een positief rendement (en dus: winst), maar op een spaarrekening zou je een *hoger* rendement hebben gehaald. Dit is wat wordt bedoeld met de kostenvoet eigen vermogen. Als jij jouw geld NIET op een spaarrekening zet (omdat je het in aandelen wilt steken), dan "kost" jou dat een rendement van 5%. Doordat je het geld namelijk van je spaarrekening afhaalt, mis je die 5% spaar-rendement die je anders *wel* zou hebben gehad. Jouw investeringskosten zijn in dit voorbeeld dus 5%. Die 5% wordt de kostenvoet eigen vermogen genoemd. Jij zult jouw geld dus alleen in aandelen investeren wanneer jij verwacht dat je met jouw aandelen een rendement kunt behalen dat *hoger* is dan die kostenvoet. (De complete uitleg gaat nog wat verder dan bovenstaand verhaal, maar voorlopig laat ik het hier even bij.)
Antoni
9 jaar geleden
Een bedrijf kan ieder jaar opnieuw een andere keuze maken: wel of niet dividend uitkeren en als het het wel doet: veel of weinig. Overigens heeft de aandeelhoudersvergadering ook een stem bij het besluit dividend al dan niet uit te keren. Voor een bedrijf kan het gunstig zijn eerst meer te investeren in het bedrijf waardoor het dividend een jaar later nog hoger is in plaats van dit jaar dividend uitkeren (en het geld niet meer kunnen investeren). De aandeelhoudersvergadering kan daarmee akkoord gaan (of niet).
Erna55
9 jaar geleden
+ , duidelijk uitgelegd. ; )
Het rendement dat je met aandelen maakt wordt voor een belangrijk deel bepaald door het dividend dat een bedrijf uitkeert.
Op https://dividendinfo.nl vind je alle informatie over het dividend van alle Nederlandse aandelen zoals: ex-dividenddatum, betaaldatum, dividendbeleid en taxatie van het dividend voor de komende jaren. Erg overzichtelijk en gebruiksvriendelijk met voor ieder aandeel een eigen pagina.