Waarom is voor beleggen de TER (total expense ratio) zo belangrijk?

Twijfel tussen twee beleggingsfondsen, de ene heeft het de afgelopen twee jaar beter gedaan maar heeft hogere TER (1,5% ipv 1,0%). 0,5% per jaar maakt toch niet zoveel uit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Beleggen
2.6K

Het beste antwoord

Je belegde eindvermogen wordt bepaald door je gemiddelde jaarlijkse rendement minus de kosten. Bij een gemiddeld jaarlijks rendement van 9% blijft na een TER van 1,5% dus een netto jaarlijks gemiddeld rendement over van 9%-1,5% = 7,5% (en bij een TER van 1% blijft er een netto jaarlijks gemiddeld rendement over van 8%).

Deze invloed van een klein verschil in TER op je eindvermogen is groot, om twee redenen:

1. De markt doet over de lange termijn eigenlijk nooit meer dan 9% per jaar rendement gemiddeld per jaar. Daar ieder jaar 1% TER van afhalen klinkt als weinig, maar betekent hetzelfde als ieder jaar 1/9e (= 11%) van je jaarwinst afstaan aan je vermogensbeheerder;
2. Hoe lager je netto rendement, hoe lager je eindvermogen. Hoeveel lager? Een eenmalige belegging van 1000 euro, belegt voor 30 jaar tegen een gemiddeld jaarlijks rendement van 10% met een jaarlijkse TER van 1% of 1,5% leidt tot een eindvermogen van respectievelijk € 10.062,- of € 8.755,-. Als je voor je pensioen belegt, levert een half procentje verschil in jaarlijkse TER je dus na 30 jaar een aanmerkelijk kleiner pensioen op...

Het antwoord op je vraag is daarom dat een beleggingsfonds met een hogere TER alleen een verstandige keuze is als je zeker weet dat dat fonds over de lange termijn een hoger nettorendement op zal leveren. Onder andere een gerenommeerde economie professor en nobelprijs-winnaar heeft in een uitgebreid onderzoek hiernaar moeten concluderen dat dit soort fondsen niet bestaan. Uit zijn onderzoek bleek dat fondsen het soms beter doen dan gemiddeld voor een jaar of vijf, maar daarna doen ze het weer aanmerkelijk slechter dan gemiddeld, met als gevolg dat over de lange termijn alle fondsen het uiteindelijk even goed of slechter doen dan gemiddeld, maar eigenlijk nooit beter. En dat is waarom uiteindelijk de TER vaak de belangrijkste bepalende factor is in het lange termijn beleggingsresultaat.

Succes bij je keuze!

(N.B. De gegevens uit dit antwoord komen voor het grootste deel uit mijn exemplaar van De Basis van het Beleggen).