Door een fout van de accountant loop ik geld mis, is mijn accountant verantwoordelijk?

Accountant verantwoordelijk voor financiële fout?

Ik heb 20 jaar geleden een aandeel gekocht voor €2.000,- deze zou in 2016 €7.000,- waard zijn.
IK heb hem alleen vorig jaar laten uitkeren en toen was die €6.000,- waard.
De accountant zei dat ik het 1e jaar €3.500,- zou krijgen en het 2e jaar €2.000,- en er zal dan ongeveer €500,- naar de belasting gaan.
Maar dit jaar blijkt dat het volledige bedrag naar de belasting is gegaan, dus €2.500,- terwijl de accountant zei dat daar maar maximaal €500,- van naar de belasting ging.

kan ik mijn accountant hier aansprakelijk voor stellen of is hier al een bepaalde wet voor, of heb ik gewoon dikke pech?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Beleggen
1.4K

Antwoorden (1)

De vraag is of de belasting recht heeft op dat geld of niet. Zo niet, dan kan je bij de belastingdienst een procedure starten om het terug te krijgen. Als dit wel het geval is, dan heeft je accountant je weliswaar verkeerd voorgelicht (een fout gemaakt), maar is de kans klein dat je hem aansprakelijk kan stellen.

Je moet dan aannemelijk kunnen maken dat je, als je dit had geweten, het aandeel had behouden en dan zou het alleen nog om het verschil kunnen gaan tussen wat je er nu aan hebt overgehouden en wat je er in 2016 aan over zou houden. Met de huidige wetgeving. Dat zal niet veel zijn en is waarschijnlijk niet de moeite waard.