moet je provisie betalen als je een aandeel koopt?

Ik wil beginnen met beleggen (ik ben minderjarig) alleen ik wil weten of ik met provisie rekening moet houden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Beleggen
4.1K

Antwoorden (3)

Bij het kopen/verkopen van aandelen moet je rekening houden met transactiekosten.
Dat is vaak inderdaad vaak een percentage van het transactiebedrag (met een bepaald minimum en maximum).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, bij de abn amro betaal je bijvoorbeeld voor Nederlandse aandelen €6.50 + 0.10%. Met een minimum van €10,- en een maximum van €150,- , aan transactiekosten. Dat houd in dat je bij een inleg van €3500,- pas het break even punt van €10,- transactiekosten bereikt.... Alles daar onder betaal je dus ook €10,- Let op bij verkoop van de aandelen betaal je weer de transactiekosten.
10 jaar geleden
Als je aandelen koopt, moet je twee soorten provisie betalen.

Ten eerste is er de aankoopprovisie (en de verkoopprovisie, wanneer je je aandelen weer verkoopt). Afhankelijk van je bank is dat een vast bedrag per opdracht, of een percentage van het bedrag waarvoor je koopt of verkoopt, of een combinatie van beide. In de andere antwoorden op deze pagina vind je enkele voorbeelden van de berekening van deze aankoop- en verkoopprovisie.

Daarnaast zijn er rekeningkosten. De ING en Robeco rekenen bijvoorbeeld een bepaald bedrag per kwartaal voor het hebben van een aandelenrekening. Afhankelijk van de bank is dat een percentage van de waarde van je aandelen, of een vast bedrag, of een combinatie. Ook zie je vaak dat je een vast bedrag betaalt voor portefeuillewaardes tot bijvoorbeeld 10 duizend euro, dat je een wat hoger vast bedrag betaalt wanneer je portefeuille tussen de 10 duizend en de 50 duizend euro waard is, en een nog weer hoger bedrag voor een waarde van meer dan 50 duizend euro.

Sommige banken verplichten je daarnaast een abonnement te nemen op real-time beurskoersen, en daar ook voor te betalen. Meestal is dat een vast bedrag per maand. Soms wordt dat bedrag kwijtgescholden als je in een maand meer dan 3 opdrachten (kopen of verkopen) geeft, of als je portefeuille meer dan een bepaald bedrag waard is. Bij andere banken is het abonnement op real-time beurskoersen al onderdeel van je aandelenrekening en hoef je daar dus niets voor te betalen; weer andere banken bieden je de keuze: ofwel betalen voor real-time beurskoersen, ofwel gratis de koersen ontvangen met 20 minuten vertraging.

Ook bieden sommige banken real-time handelen aan, terwijl je bij andere banken alleen vandaag opdrachten kunt geven die dan morgen bij het begin van de beursdag worden uitgevoerd.

Kortom, het is nog een hele klus om de verschillende banken met elkaar te vergelijken.

Let bij je vergelijking vooral op hoeveel geld jij op de aandelenrekening hebt staan, en hoe vaak je handelt. Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik handel vrij weinig, soms twee opdrachten per maand, soms een half jaar geen enkele opdracht. Voor mij is het dus niet erg als het uitvoeren van een opdracht relatief duur is, zolang daar tegenover staat dat ik niets hoef te betalen voor het hebben van een aandelenrekening. Goedkopere opdrachtkosten maar wel moeten betalen voor het hebben van de rekening zou voor mij uiteindelijk duurder zijn. Let daarop bij het kiezen van je bank.

Cryofiel