Ik heb twee beleggingspolissen met al jaren een slecht rendament. Welke manier van sparen heeft het meeste resultaat en bij welke bank?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Beleggen
1.6K

Het beste antwoord

Als je met 'sparen' echt sparen bedoelt, dus je geld ergens stallen en dan een rente krijgen, dan kun je via diverse vergelijkingssites de rekening zoeken die de hoogste rente biedt. Vaak kun je je geld voor een bepaalde periode (bijvoorbeeld een jaar, of vijf jaar, of zelfs tien jaar) vastzetten en dan een hogere rente krijgen. Of dat echt verstandig is, zal slechts de toekomst leren.

Als je met 'sparen' bedoelt dat je wilt dat je geld meer waard wordt, ook al is dat opnieuw via een beleggingsconstructie, dan levert (gemiddeld over langere tijd) beleggen toch echt duidelijk meer op dan sparen. Maar let op: dat is *gemiddeld* en over *langere* tijd. Zeg tien jaar of langer.

Als je jouw geld nog tien jaar of langer op zo'n rekening wilt laten staan, EN als je niet wakker ligt van een tussentijdse beursdaling van 10%, 30%, of zelfs 50%, dan is de verwachting (!) dat beleggen meer oplevert dan sparen.

Jouw beleggingspolissen renderen waarschijnlijk op zich prima, maar de bank zal enorme kosten in rekening brengen. Kijk dat eens na op je jaaroverzicht, ga eens rekenen. Best kans dat je ontdekt dat er 6% of nog meer aan kosten wordt ingehouden. En ja, als de beleggingen met een heel normale 7% renderen, dan houd je na aftrek van kosten nog maar 1% rendement over.

Kosten zijn sluipmoordenaars voor je rendement!

De truc is dus een beleggingspolis te zoeken die lage kosten rekent. In het algemeen heb je de laagste kosten wanneer je in een breed indexfonds belegt. Een indexfonds volgt namelijk een beursindex. Heel eenvoudig, zonder franje, zo simpel als het maar kan. Er zijn dus geen dure fondsmanagers of andere financiële experts nodig. En dat scheelt echt in kosten!

Zelf ben ik goed te spreken over Brand New Day. Die profileren zich met lage kosten. Ik weet natuurlijk niet of zij een product aanbieden dat jou aanspreekt, dus kijk zelf even.

En anders ga je naar een onafhankelijk adviseur en legt hem je probleem voor. Dat kost meestal 100 tot maximaal 200 euro. Dat klinkt duur, maar uit eigen ervaring weet ik dat je dat geld heel snel terugverdient als je een polis met lage kosten vindt. En je slaapt nog lekkerder ook omdat je weet dat je je geld niet meer aan de graaiende profiteursbank geeft waar je nu nog je woekerpolis hebt lopen.

Cryofiel
10 jaar geleden
paulus811
10 jaar geleden
Prima advies/antwoord! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Top antwoord!