Wat is het verschil tussen waarde- en groeiaandelen?

In het Engels noemen ze dit het verschil tussen value stocks en growth stocks. Waarom is dit interessant?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Beleggen
2.5K

Het beste antwoord

Beste ColourOfMoney,

Het idee van een verschil tussen groeiaandelen en waardeaandelen is weer zo'n typisch verschil dat in theorie heel logisch klinkt, maar waaraan je in de praktijk niets hebt.

In theorie hebben groeiaandelen nog veel groei voor de boeg, dus mag hun aandeel hoog gewaardeerd zijn vanuit een k/w of andere vaak gebruikte maatstaf. Waardeaandelen zijn juist aandelen van bedrijven die niet meer hard zullen groeien, en die moet je dus alleen kopen als je ze zeer voordelig kunt kopen, bezien vanuit een k/w of andere vaak gebruikte maatstaf.

Warren Buffett vat de praktische onbruikbaarheid van dit theoretische verschil mooi samen in zijn jaarverslag over 1992. Hij zegt daarin onder andere:

"But how, you will ask, does one decide what's "attractive"? In answering this question, most analysts feel they must choose between two approaches customarily thought to be in opposition: "value" and "growth." Indeed, many investment professionals see any mixing of the two terms as a form of intellectual cross-
dressing. We view that as fuzzy thinking (..). In our opinion, the two approaches are joined at the hip."

De rest kun je lezen via deze link naar dat jaarverslag: http://www.berkshirehathaway.com/letters/1992.html

(PS Het probleem met de jaarverslagen van Warren Buffett is dat je ze allemaal moet lezen om zijn denken goed te begrijpen en dan nog lukt dat alleen, is mijn ervaring, als je al een zeer goede kennis over beleggen hebt. Ook de boeken die specifiek over Warren Buffett zijn geschreven laten meestal veel aan duidelijkheid te wensen over. Je bent als belegger dan ook het beste af met De Basis van het Beleggen. Dat boek legt je trouwens ook goed uit waarom je juist met de waarderingsmaatstaf k/w-verhouding zeer voorzichtig moet zijn. Daarnaast zijn alle publiekelijk beschikbare jaarverslagen van Warren Buffett onlangs gebundeld uitgegeven in een ebook met de titel 'Berkshire Hathaway - letters to shareholders 1965 - 2012').

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank! Beide antwoorden even goed en elkaar goed aanvullend! CoM

Andere antwoorden (1)

Een waardeaandeel is een aandeel dat nu een bepaalde koers heeft, terwijl de koers eigenlijk veel hoger had moeten zijn als je kijkt naar de prestaties en de vooruitzichten van het bedrijf. Het aandeel is dan ondergewaardeerd.

Het idee achter het kopen van een waardeaandeel is dat het hooguit een paar maanden, uiterlijk een jaar, zal duren voordat de rest van de beleggers zich ook realiseert dat dit aandeel wel erg goedkoop is. Zodra dat gebeurt, zullen meer mensen het aandeel willen kopen, waardoor de koers zal stijgen naar een gerechtvaardigd (niet meer ondergewaardeerd) niveau.

Een groeiaandeel is een aandeel in een bedrijf dat flinke winst maakt, en waarvan je verwacht dat het in de nabije toekomst een enorme groei zal doormaken. De verwachting is dat de winstgevendheid als percentage van de omzet gelijk zal blijven.

Het idee achter het kopen van een waardeaandeel is dat naarmate het bedrijf zal groeien, de absolute winst (uitgedrukt in euro's of in dollars) zal toenemen. Daarmee zal ook de waarde van het aandeel toenemen.

Of het verschil interessant is, hangt af van je eigen beleggingsfilosofie. In welke benadering geloof je zelf het meest? Kies die benadering die jou de beste nachtrust geeft, wordt wel eens gezegd. Of, zoals sommigen doen: schat de fase in van de economische cyclus, en kies die benadering die het beste bij de huidige fase van de economie past.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank. Beide antwoorden even goed! CoM