Kunnen er nadelen zijn aan het produkt Tak 44 ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Beleggen
2.7K
Poet
10 jaar geleden
Is dat een medicijn?

Het beste antwoord

Vooraf, ik ben geen beleggingsspcecialist. Onderstaand antwoord is gebaseerd op mijn eigen beeld van hoe dit soort producten werkt.

Het klinkt mij als een variant van de in Nederland bekende woekerpolis in de oren (misschien wat milder, maar toch...).

Nadelen zijn de kosten structuur en het feit dat je 8 jaar niet aan je geld kunt komen. tenzij tegen kosten. Men claimt van wel (zie de tweede link), daar staat in de beschrijving "Gratis, zolang afnames niet hoger zijn dan 10 % (of 25 000 euro) per jaar van de nettospaarreserve". Dat klinkt alsof het gratis is, maar er is nergens beschreven wat de nettospaarreserve is, dus die kan zomaar heel klein zijn zodat je toch altijd betaald. Je kunt meer geld opnemen maar dan moet je in de comfortconstructie gaan zitten wat extra geld kost.

Je betaald voor steeds meer zekerheid steeds hogere kosten. Op zich is dat niet vreemd omdat Belfius dan een deel van het risico op zich neemt en daar natuurlijk voor betaald wil worden. Maar het zou mij niet verbazen dat, als je de meest zekere opties neemt, je uiteindelijk nauwelijks rendement hebt (om niet te praten van de bizarre situatie dat je minder terug krijgt dan je ingelegd hebt). Ik bezit niet de kennis om dat voor dit soort producten te kunnen bepalen en adviseer daarom om je (vooral onafhankelijk) te laten voorlichten voordat je er aan begint.

Een kennis van mij die wat dieper in de materie zit heeft ooit tegen mij gezegd dat je beter gewoon zelf in een breed pakket aan beleggingsfondsen kunt investeren dan dit soort constructies te doen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nabrander:

In het persbericht staat:
>>>Concreet kan de klant kiezen uit geselecteerde fondsen. De fondsen kunnen verschillen van moment tot moment volgens de marktomstandigheden.De klant bepaalt zelf hoe het kapitaal over de gekozen fondsen verdeeld wordt. Deze verdeling kan tijdens de looptijd aanpast worden.<<<

Wat ik mij dan afvraag is waarom je als consument dat via deze contructie zou moeten doen en niet gewoon rechtstreeks zelf in de fondsen koopt.