Hoe werkt de beschermingsconstructie die de Stichting Preferente Aandelen KPN heeft opgeworpen?

De Stichting Preferente Aandelen KPN heeft een beschermingsconstructie opgeworpen die verhindert dat America Movil (Carlos Slim) een meerderheidsbelang in KPN verwerft.

Hoe werkt die beschermingsconstructie?

Kan zo'n beschermingsconstructie worden gecreëerd op het moment dat ze nodig is, of moeten er al vooraf (dus: jaren geleden) maatregelen zijn genomen die het mogelijk maken om ooit, zodra dat nodig mocht blijken, zo'n beschermingsconstructie op te zetten?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Beleggen
2.6K

Het beste antwoord

Er moeten in het verleden al maatregelen zijn genomen om zo'n constructie op te kunnen werpen. In het geval van KPN is er in 1994 een stichting opgericht, die het recht heeft om voor 24 cent per stuk een speciaal pak aandelen te kopen, dat door niemand anders gekocht kan worden, en waar zolang ze dat niet doen, niks mee gebeurt. Bij aankoop hoeven ze bovendien maar een kwart van de prijs te betalen; het geld wat ze uiteindelijk moeten betalen leent de stichtng bij een bank, en de leenkosten wordt weer via dividend op de aandelen vanuit KPN aan de stichting betaald.

Wat er nu gebeurt is: De stichting heeft bepaald dat ze in moet grijpen; heeft haar optie om iets meer dan 50% van de aandelen (=dat pak dat op de plank lag en dat niemand anders kan kopen) uitgeoefend, en is daarmee in een keer voor meer dan 50% eigenaar van KPN, en kan dus volledig bepalen wat er met het bedrijf gebeurt.

Dit kan niet voor eeuwig in stand blijven; binnen twee jaar moet de stichting de aandelen weer terugverkopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en de link, dit maakt helemaal duidelijk hoe het zit.