kan iemand mij vertellen hoe de wereld van aandelen in elkaar zit?

Ik ben al heel lang benieuwd hoe aandelen nou eigelijk in elkaar zitten, ik zie vaak op tv enzo dat die zoveel procent omhoog is gegaan, en dat is weer omlaag gegaan, en de AEX en de dow jones en alles, maar kan iemand mij dus wat meer vertellen erover,, hoe je aandelen koopt en hoe je er geld aan verdient en gewoon nog veel meer,,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Beleggen
1.8K
Amadea
10 jaar geleden
Heb je geen economie-les op school? Daar worden dit soort zaken uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben het nog niet tegengekomen op school,, ik heb geen economie binnen mijn opleiding
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb economie gehad, maar dat ging meer over macro-economie, vraag-aanbod-curves, prijselasticiteit en dergelijke. Aandelen kwamen niet ter sprake.

Het beste antwoord

Het is nogal wat, maar ik zal proberen een beginnetje te maken met uitleggen.
Stel: je hebt een bedrijf. Je wilt investeren, dus je hebt geld nodig. Dan heb je een goed plan: je zegt tegen mensen dat ze een aandeel in jouw bedrijf kunnen kopen. Dat kun je zien als een stukje van het bedrijf. Stel dat zo'n stukje nu 10 euro waard is.

Als Pietje Puk 100 aandelen koopt, krijg jij dus 1000 euro. En als er nog meer mensen aandelen kopen, krijg je dus nog veel meer geld. Daar kun je nieuwe machines voor kopen of meer mensen voor aannemen of wat dan ook. Als dat goed gaat, maakt je bedrijf meer winst, en wordt het dus meer waard. Zo'n 'stukje bedrijf' (aandeel) is dan over een poosje misschien wel 15 euro waard. Als Pietje Puk zijn aandelen dan verkoopt, krijgt hij 1500 euro, en heeft hij dus winst gemaakt.

Maar als het slecht gaat met je bedrijf, worden de aandelen juist minder waard.

Of iemand jouw aandelen koopt, hangt dus af van het vertrouwen dat hij/zij in jouw bedrijf heeft. Als hij denkt dat het in de toekomst meer winst gaat maken, wil hij graag kopen. Alleen dáárdoor stijgt de prijs van het aandeel al, want je weet het: hoe meer vraag er naar een product is, hoe meer geld mensen ervoor over hebben. Aan de andere kant: als mensen denken dat het slecht gaat met je bedrijf, gaan ze hun aandelen gauw verkopen, waardoor de prijs daalt. Het is lang niet altijd zo dat het dan echt slecht gaat met een bedrijf, maar dat mensen DENKEN dat het slecht gaat.
Daarom is de pr van een bedrijf heel belangrijk. Je probeert ervoor te zorgen dat mensen vertrouwen hebben in je bedrijf.

Maar als de prijs van een aandeel laag is, zijn er ook weer mensen die dan JUIST kopen, omdat ze denken: het kan nu alleen maar beter worden. En je ziet ook dat de waarde van aandelen die ineens heel snel stijgen plotseling afvlakt. Dan denken veel aandeelhouders: het aandeel is nu zó veel waard... als ik NU verkoop, maak ik een hoop winst. En plof: dan begint de waarde meteen weer te dalen.

Als een bedrijf failliet gaat, zijn de aandelen niets meer waard. Het is dus altijd goed uitkijken. Daarom beleggen mensen vaak niet in één bedrijf, maar in een aantal bedrijven.

Er gebeurt verder ook nog van alles met obligaties en opties (en daar heb je dan weer verschillende soorten van), maar dit is wel zo'n beetje het principe.

Je kunt zelf beleggen door je bank opdracht te geven om aandelen te kopen of te verkopen, maar je kunt het ook met een zogeheten stockbroker doen.