Betaal ik belasting in Nederland op aandelen als ik in het buitenland woon?

Ik woon en werk in Luxemburg. Daar betaal ik ook belasting. Ik krijg al 10 jaar geen belastingaanslagen meer uit Nederland en heb daar ook geen binding meer mee zoals tweede huis, bedrijf of overige inkomsten. Ook heb ik geen spaargeld in Nederland.
Nu wil ik in aandelen gaan beleggen via Binckbank.nl
Krijg ik dan iets te maken met de Nederlandse fiscus?

Of kan ik gewoon handelen en mijn eventuele winst over maken naar mijn rekening in Luxemburg zonder in Nederland iets te betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
2.6K

Het beste antwoord

U woont en werkt in Luxemburg. U zou in principe de waarde van de aandelen in Luxemburg moeten opgeven aan de Luxemburgse belastingdienst. Deze heeft het recht van heffing. Maar sinds een aantal jaren kent Luxemburg geen vermogensbelasting meer (was 0,5%) Omdat er een belastingverdrag tussen Nederland en Luxemburg is, kan er geen sprake zijn van dubbel heffingsrecht in Luxemburg en Nederland. U hoeft dus geen vermogensbelasting te betalen in beide landen.