Nee de Rabobank is... een bank. Een land kan wel een staatsschuld hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je, je nog herinneren dat Nederland de ABN heeft gered (Nationale bankgarantie) Dus volgens mij kan het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ABN AMRO had 'gewoon' een schuld, toen had de regering hem overgenomen zodat hij niet om zou vallen. Heeft weinig met een staatsschuld te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heeft de abn (ing nu) toch inmiddels staatsschuld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen een staat kan een staatsschuld hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staatsschuld is de schuld VAN een staat
Ik snap je wel,je bedoeld heeft de bank schuld aan de staat.
Nee,ze konden hun eigen broek ophouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Rabobank is geen beursgenoteerd bedrijf en heeft geen aandeelhouders. De bank is een coöperatie. Alle banken zijn zelfstandige vestigingen, met leden. Er bestaat dus eigenlijk niet 1 Rabobank. Wel hebben zij gezamenlijk als "dochteronderneming" Rabobank Nederland.
De staat zou de Rabobank dus niet kunnen helpen door een hoop aandelen van de Rabobank op te kopen.
Maar de bank heeft bijvoorbeeld wel (direct en indirect) leningen verstrekt aan Griekenland.
Ik denk dat je doelt op de staatschulden die andere banken kregen, omdat zij niet voldoende liquiditeit hadden. Dit is de mate waarin een onderneming aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen. De Rabobank is een zeer liquide bank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wel bijna zeker dat de rabobank staatschulden heeft. De rabobank zal van meerdere landen staatsobligaties hebben. Dat betekend dus dat die landen een (even makkelijk gezegd) schuld hebben bij de rabobank. Dat is (een deel van de) staatsschuld van die landen.

Ik weet niet of je dit bedoeld. Maar met staatsschuld word bedoeld de schuld die een staat heeft. Zoals boven beschreven zal de rabobank die wel hebben. De rabobank is niet geholpen door de staat zoals de ABN/Fortis en ING in 2008 wel. En heft als zodanig ook geen schuld bij de staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ zo las ik het ook.
Als je bedoelt of de Rabobank vorderingen heeft op een of meer landen en dat daarmee die staten een schuld hebben aan de Rabobank?
Praktisch ieder bank heeft als belegging staatsleningen of obligaties van een staat. In de jaarrekeningen van de Robobanken of van Rabobank Nederland, een dochter van de locale zelfstandige Rabobanken, kun je zien of en zo ja in hoeverre dat het geval is.