Wat zijn argumenten om voor een bankrekening bij Triodos te kiezen in plaats van bij ASN, en andersom?

Ik wil een bankrekening gaan nemen bij een milieu- en mensbewuste bank, dus mijn keuze valt op ASN of Triodos. Ik ben op zoek naar argumenten om voor de
één of juist de ander te kiezen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
10.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeer het niet meer. Kostte me al 5 punten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag aan ASN en ook aan Triodos of ze je stof tot nadenken geven, vooral waarom het bij hen beter of wat anders is dan bij de andere bank .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er Hajete? Werd je antwoord verwijderd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik gaf aan verschillen in filosofie, in grootte van de bank en in de mate van zelfstandigheid. Die worden kennelijk niet als mogelijke argumenten erkend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd, ik vond het wel een handig antwoord eigenlijk en ik begrijp niet echt waarom het niet als antwoord zou mogen (als ik me goed herinner welke van jou was). Je kan bezwaar indienen tegen de verwijdering, ik heb dat ook wel eens gedaan en toen gaven ze gewoon toe dat het onterecht verwijderd was en werd mijn antwoord terug gezet, dus daar lijken ze wel heel fair mee om te gaan. Mag je eigenlijk bezwaar maken voor iemand anders? Ik vind het niet erg wat punten te verliezen als zij het bezwaar ongegrond vinden, en wil eigenlijk wel de nuttige antwoorden die mij gegeven waren terug...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De overwegingen worden bij verwijdering niet gegeven en discussiemogelijkheid is er niet, dus laat maar

Antwoorden (2)

Je kunt bijvoorbeeld kijken naar projecten die Triodos sponsort: http://www.triodos.nl/nl/over-triodos-bank/mijngeldgaatgoed/resultaten/ en kijken of die je aanstaan. Want daar betaal je min of meer aan mee als je je geld bij die bank hebt staan.
Voor ASN vind je die gegevens hier: http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=9674 en http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=9675
Voor mij persoonlijk gaf de keuze van de projecten de doorslag om een van beide te laten afvallen, waardoor de ander automatisch overbleef ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ASN en Triodos zijn allebei duurzame banken, dus ze zouden morgen kunnen fuseren. Toch gebeurt dat niet, dus er moeten minstens accentverschillen zijn. Maar je moet de zaken dan echt onder een vergrootglas leggen, want er zijn veel meer overeenkomsten dan verschillen.

Mijn indruk is dat ASN wat strenger in de leer is, (kernenergie, wapenindustrie) en dat Triodos wat ruimer denkt over cultuur en welzijn in het algemeen.

Hier een lijstje met trefwoorden, met enige terughoudendheid geplaatst, want als er staat dat ASN niet in wapens zit, wil dat absoluut niet zeggen, dat Triodos naar hartelust in bommen investeert. Hoogstens dat ze het niet zo expliciet vermelden.

Triodos: dierenwelzijn, natuurbehoud, sociale economie, cultuur o.a. educatieve, religieuze, en artistieke organisaties.
ASN: kinderarbeid, wapenindustrie, eerlijke handel, uitbuiting.

Ik raad je aan om van beide banken informatiefolders aan te vragen. Sturen ze je graag toe, en als je alles dan eens rustig op een rijtje zet, komen de argumenten vanzelf. Want iedereen heeft in dit soort zaken zijn prioriteiten, jij ook. Zo kun je makkelijk uitzoeken wat jou het meeste aanspreekt.

Zo zijn er mensen die het een beetje hypocriet vinden van ASN om zo tegen de wapenindustrie te zijn (iemand zal daar toch in moeten investeren; we hebben politie en een leger) maar er zijn ook mensen die vinden dat als een bank in kunst investeert (Triodos) dat niks met duurzaamheid te maken heeft. Oordeel dus zelf.

Dit artikel zou je ook nog kunnen lezen. Er wordt niet erg diep op de zaak in gegaan, maar vooral als je de reakties erbij leest, kom je ook nog achter wat zaken als klantvriendelijkheid etc.

http://www.hetgroeneweb.nl/2011/02/28/asn-of-triodos/

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ASN is dochter van SNSbank (Reaal, Proteq). Dus kan niet zelfstandig fuseren.