Als er een beurcrash is, zijn de aandelen in totaliteit dan minder waard? Waar gaat dit geld dan naartoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen

Het beste antwoord

Bij de handel in aandelen verdwijnt geen geld. Het is namelijk niets anders dan verkopen en kopen de een koopt en de ander verkoopt. Dus de een heeft het geld en de ander heeft de aandelen. Zakken de waardes van aandelen dan heeft degene die het laats kocht een verlies want da aandelen die hij kocht zijn minder waard geworden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helder

Andere antwoorden (1)

De aandleen zijn in totaliteit minder waard, het geld wat in de aandelen zit is een fictieve waarde. Jij koopt bijvoorbeeld een stoel en jij hoopt maar dat je later er 100 euro waard is. Echter heb je maar 50 euro voor die stoel betaald en heeft de persoon deze 50 euro allang uitgegeven. Wanneer de stoel 100 euro is wacht jij totdat deze nog hoger gaat, maar opeens klapt de stoelenmarkt en is de stoel nog maar 25 euro waard. Je begrijpt hieruit dat de waarde van de stoel nergens is en de betaalde 50 euro allang en breed uitgegeven of gespaard is. Dit geld gaat dus nergens naartoe en dat is het probleem. Niemand wil meer zoveel geld voor die stoel betalen, maar omdat jij het in de tijd dat de stoel veel waard was niet verkocht hebt heb jij ook geen cent gehad en omdat jij het ook niet verkoopt heb je geen cent verloren.