Mag je geld van een spaarrekening van de Rabobank afhalen zonder toestemming van je ouders? (ik ben 17)

Ik wil graag wat geld van mijn Spaar rekening halen, maar ik ben nog geen 18, ik ben dit over 1 maand. Mijn ouders storten elke maand een bedrag op de rekening. Kan ik nu naar de bank gaan en vragen om een bedrag of moet ik hiervoor toestemming hebben van mijn ouders??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
2.3K

Het beste antwoord

Volgens mij hangt dat maar net af van hoe hoog het bedrag is en wie je tegenkomt aan de balie in de bank. In principe ben je vanaf je 16e jaar (onofficieel) handelingsbekwaam. Juridisch gaat men ervan uit dat je ook bijvoorbeeld telefoon-abonnementen mag afsluiten enzo. Dus ook je spaargeld mag opnemen. Behalve als het echt hele hoge bedragen zijn, dan zullen ze vast eerst naar je ouders bellen. Aan de andere kant, je bent al bijna 18 en het is tenslotte jouw rekening... Ik zit zelf ook bij de rabo en heb nooit last gehad met grotere bedragen (in mijn geval maximaal 5500 gulden voor mijn scooter) in mijn eentje op te halen bij de bank (voordat ik 18 was). Wel wilden ze mijn ID hebben en kopiëren, maar dat hoort er dan ook wel bij ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

volgens mij kan dit niet

Toegevoegd na 1 minuut:
je zou om deze vraag te beantwoorden natuurlijk ook even de bank in lopen en het gewoon vragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, denk dat dat niet doorgaat, maar een troost, over een maandje mag je je rekening WEL plunderen, indien nodig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet inderdaad nog tot je 18e toestemming van een ouder (dus 1 is genoeg) maar 1 maandje wachten dus als je het niet wilt vragen aan je ouders.
12 jaar geleden
Dan moet je nog even wachten. Het kan ook zo zijn dat jou ouders de leeftijd dat jij erover mag beschikken verhoogd hebben, dan kan je er over een maand nog niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu nog niet,maar we over een maand als je 18 bent geworden,maar zouden je ouders het op prijs stellen als je dit doet want waar hebben ze voor gespaard,was het de bedoeling dat je het in ieder geval verstandig zou besteden o.i.d. en waar heb je het voor nodig?
Is het iets wat in de ogen van jouw ouders onbelangrijk is?
Je zou het eerst met je ouders kunnen overleggen om te kijken hoe zij er tegenover staan.
Ik weet wel dat je met je 18e dit zelf mag uitmaken,maar als je het voor onbenullige dingen zou gaan gebruiken,kan ik mij voorstellen dat je ouders hier niet zo blij mee zijn en hadden gehoopt dat je het verstandig zou besteden.

Het zijn maar voorbeelden dat ik hier geef,het hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan zonder toestemming als het een 'normale' spaarrekening is. Als het een 'speciale' rekening is waarbij het geld op de rekening tot je 18e geblokkeerd is en pas na je 18 het geld vrijkomt, dan is het anders. Dat kan je navragen bij je bank.

De algemene regel is dat het gewoon jou geld en je hebt er recht op. Je kan ook gewoon pinnen als je een betaalrekening (jongeren rekeningen) hebt als je jonger bent dan 18. Als je binnenkomt bij de bank, zonder pas, zul je je wel even moeten legitimeren.

Het openen van een rekening mag je overigens niet zelfstandig doen als je jonger bent dan 18. Ook bepaalde andere zaken (krediet, verzekering) moet je minimaal 18 zijn of met je ouders/voogd.