De ECB verhoogt de rente naar 1,5%. Wat voor invloed kan dat hebben op b.v. de spaar- en hypotheekrente ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
Pieter2011
12 jaar geleden
Misschien handig om de komende dagen deze site even te volgen:
http://hypotheekrenteontwikkeling.nl/prognose-hypotheekrente

Het beste antwoord

Op zich hoeft deze verhoging weinig te betekenen. Het is echter wel een voorbode, dit soort stijgingen gaan we nog heel vaak zien.
Helaas hoeft dit geen invloed te hebben op de spaarrentes. De hoogte hiervan is ook nog afhankelijk van de kaspositie en de grote van de bank, en of er veel concurrentie is van spaarbanken uit het buitenland.

Helaas is er een wat meer 1 op 1 relatie met de hypotheek rente. Als de banken vasthouden aan de huidige marges, dan is 'tie er helemaal.

De regeringen over de hele wereld hebben de afgelopen tijd enorm veel extra steun maatregelen genomen. Deze miljarden extra zorgen ervoor dat de inflatie oploopt. En als reactie zal de ECB de rente ook maar (blijven) verhogen.

Een verdubbeling van de huidige hypotheekrente over 10 jaar is niet ondenkbaar, dat zien de banken ook en zijn daarom steeds strenger met het verstrekken van nieuwe hypotheken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is net als bij de benzineprijs, voor de spaarrente zal het niet veel uitmaken voor lenen en dus de hypotheekrente wel, die zal spoedig worden verhoogt.