De kranten staan vol over de toename van zowel de schulden van overheden als particulieren. Wie leent dit geld dan uit?

We handelen niet met aliens dus tegen over een schuld staat iemand met een bezit. Wie zijn dat dan en waarom hoor ik alleen maar angst over te hoge schulden en niet over te hoge bezittingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen

Het beste antwoord

Particulieren lenen doorgaans bij banken, het gaat dan voornamelijk om hypotheken. Er wordt echter ook steeds meer op afbetaling gekocht, sommige mensen kopen zelfs kleren op afbetaling! Dat zijn dus ook schulden, maar dan aan de verkopers (autobedrijven, grote winkelketens).

Als een overheid geld nodig heeft dan worden er obligaties uitgeschreven, dit is een papiertje waarop een bedrag staat (bijv. € 10.000,- en een rentepercentage (nu ongeveer 3% schat ik). Deze obligaties duren vaak meerdere jaren, dus gedurende 10 jaar krijg jij jaarlijks 3% uitgekeerd van de overheid, en na die 10 jaar krijg je ook je €10.000,- terug.

Er zijn veel pensioenfondsen die investeren in zulke obligaties, dat is ook een van de redenen waarom er nu zoveel gezeur is rondom die pensioenfondsen. Want een heleboel pensioenfondsen (maar ook banken) hebben geld geïnvesteerd in Griekenland. Doordat Griekenland zoveel schuld heeft en er zo slecht voor staat was de rente die je op je obligaties kreeg daar veel hoger (15%). Griekenland moest dus lenen om de rente op obligaties te betalen, en dan zit je dus in een vicieuze cirkel naar beneden.

Op zo'n moment worden de obligaties 'afgestempeld', dat betekend dat jou geleende € 10.000 opeens nog maar € 8.000 waard is...

Ik hoop hiermee voldoende antwoord op je vraag gegeven te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Banken lenen geld uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Banken lenen het geld andere landen en burgers nemen obligatieleningen van overheden. Pensioenfondsen en andere geldinstellingen lenengeld aan overheden.
12 jaar geleden
Banken lenen geld uit dat ze niet hoeven te bezitten. Daardoor kan er veel meer geld in omloop zijn dan dat er aan bezit bestaat. Het geld bestaat dan alleen op papier. Ik weet niet wat precies de verhouding is, maar daar zijn regels voor. Bijvoorbeeld iemand stort 100 euro op zijn bankrekening. De bank " heeft" dan 100 euro om uit te lenen, maar door het reverse banking systeem mogen ze dan op papier 1000 euro uitlenen. Als iemand van de 1000 geleende euro weer 100 euro bij een andere bank parkeert, dan kan die vervolgens ook weer 1000 euro gaan uitlenen. Met dit systeem is een onbeperkte schulden opbouw mogelijk zonder dat er bezit tegenover hoeft te staan, of iemand al dat geld ook echt moet hebben om het uit te kunnen lenen.
Het meeste geld bestaat zo ie zo alleen op papier, getallen op je rekeningafschrift. Een bank leent meer geld uit dan hij aan bezittingen heeft. Als teveel mensen hun geld bij een bank opnemen dan de bank dat niet betalen valt ie om. Dit is bv met de DSB bank gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bank moet garant staan voor 20% meen ik. Anders gezegd, 20% van al het geld van alle Nederlanders samen, bestaat ook werkelijk.
Aangezien mensen niet onbeperkt geld kunnen lenen van de bank is er ook geen onbeperkte schuldenopbouw mogelijk. De overige 80% zijn slechts getallen op het internet, helemaal niet erg, want ik betaal 100% van mijn aankopen digitaal... En ik denk dat de meeste mensen (de meeste) aankopen digitaal doen (bankpas dan he).
Als je geld leent bij de bank, dan heeft de bank een vordering op jou, en jij het geld.
Geef je dat geld uit aan een vakantie, dan kunnen ze je dat genot niet meer afnemen. Maar het geld is weg, terwijl de schuld er nog staat.
Degeen die nu de eurootjes heeft, heeft dat eerlijk verdiend en hoeft ze natuurlijk niet aan jouw bank te geven. Jij hebt nu dus een schuld aan de bank, en misschien kun je die niet terugbetalen. Dat is crisis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe is geld een ouderwetse waardebrief.
Vroeger kreeg je deze als je wat goud bij de bank afgaf.
In de loop der tijd zijn mensen gaan betalen met deze "bewijzen", gezien het goud van de bank halen veel te veel moeite koste. Banken zijn gaan spelen met dit principe doormidden van leningen, ik geef "meer" "bewijzen" uit dan dat ik goud in de kluis heb zitten en
op die manier ontvang ik die extra rente.
Momenteel bestaat ongeveer al het geld uit "leningen", waardoor het belangrijk is dat mensen geld blijven uitgeven zodat deze afbetaald kunnen worden, maar ook dat mensen blijven lenen, omdat er anders te weinig fictief "geld" is om de bestaande leningen af te betalen.
In principe een mooi systeem, omdat men nu makkelijker een eigen bedrijfje kan starten, maar als er iets in die molen fout gaat, gaat het ook aardig fout…
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wereldbank IMF leent geld vaak uit als landen het moeilijk hebben