Pensioen opbouwen bij een fonds of zelf sparen voor pensioen?

Wat kan ik het beste doen in deze (onzekere) tijd? Ik ben net van school en werk nu ong. een jaar in het familiebedrijf (hier blijf ik dus werken als alles goed blijft gaan) en ik snap nog niet hoe het nou werkt en wat verstandig is qua pensioen regelen. Zelf ben ik bang dat het geld wat ik heb opgebouwd bij een fonds, weg is als ik het nodig heb als ik met pensioen ga. Daarom heb ik een voorkeur voor een spaarrekening voor mijn pensioen, kan dit/is het verstandig of ben ik dom aan het denken?

Door het nieuws afgelopen dagen ben ik erg onzeker geworden. "Door die risico's is de kans groot dat jongeren veel minder pensioen krijgen dan ze nu denken, zeggen experts." (bron: rtl nieuws)

Het komt op mij neer als maffiapraktijken, dat zij van alles doen met je geld zonder dat je het er mee eens bent en het misschien kwijt raakt als je het nodig hebt?

Mvg,
Nicolette

Toegevoegd na 17 minuten:
PS het bedrijf waar ik werk zit niet aangesloten bij een CAO

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen

Antwoorden (2)

Als je in dienst bent van een bedrijf dus werknemer doe je meestal verplicht mee met een pensioenregeling via se CAO. Als je zelfstandig werkt kun je sparen. Maar sparen voor later kan je altijd doen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OO dan verwijder ik mijn antwoord, want dat klopt niet meer.
ronron1212
12 jaar geleden
Wil nog niet zeggen dat ze geen pensioenregeling hebben. Je neemt pas deel aan een pensioenfonds van af je 25 jaar.
ronron1212
12 jaar geleden
Als het al in je contract staat dat is het toch duidelijk dan kan je niet bij een pensioenfonds sparen. maar moet je het anders doen sparen of beleggen.
ronron1212
12 jaar geleden
Neem een bepaald percentage van je loon bijvoorbeeld 3%.
uiteindelijk zal het zo zijn dat je als je zelf gaat sparen, je veel meer geld kwijt bent aan belastingen ed. en in de meeste gevallen minder inzicht hebt in de markten om een goed pensioen potje op te bouwen. Ik doe zelf beide: Ik heb zelf wat beleggingen voor later, welke ik redelijk actief beheer & waar ik me in verdiep. Daarnaast heb ik mijn maandelijkse 2% afdracht naar de pensioenpot van mijn bedrijfstak. Zo loop je dubbel risico, maar spreidt je he took.