ik wil graag gaan beleggen in obligaties, is dat anno nu verstandig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
3.8K

Antwoorden (7)

Nee, de rente is laag, dus de koers is hoog, namelijk obligatierente/marktrente x 100%.
Als de marktrente stijgt, dan keldert de koers. Dus je verliest erop. Het is zeker geen tijd om in obligaties te gaan. Sparen is inderdaad beter. Ook al betekent dat dat je maximaal 2 % rendement haalt. Wil je meer, dan moet je in (goede) aandelen gaan, maar je loopt dan wel meer risico.

Toegevoegd na 4 uur:
Om het precies te zeggen:

Koers = (obligatierente-risico opslag)/marktrente x 100%.

v.b. obligatierente = 7,7%
risicoopslag = 5,2% (subjectieve schatting)
marktrente = 2,2% (schatting)

Deze obligaties worden dan uitgegeven of verkocht tegen (7,7-5,2)/2,2 x 100 % = 113,6 %
Dus voor een obligatie van nominaal 1000 EUR moet je dus 1136 EUR betalen Het rendement wat je haalt op deze obligatie is dus de obligatierente over het NOMINALE BEDRAG en precies gelijk aan de marktrente plus risico-opslag over het AANKOOPBEDRAG.
Dus beleggen in obligaties is niet risicovoller, maar is gewoon deelnemen aan een soort loterij. Op de hoofdsom kun je maximaal eenmalig die 13,6 % verliezen, maar maximaal 7.7 procent jaarlijks verdienen. Als de uitgever tenminste niet het loodje legt voor de de obligatie wordt ingelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee. Het risico op obligaties is kleiner dan beleggen in aandelen. Daarentegen is het rendement op obligaties potentieel ook lager dan op aandelen.

De reden waarom veel pensioenfondsen nu in de problemen zitten is juist omdat ze zijn overgestapt op obligaties. Voor de crisis hadden grote pensioenfondsen een grote (risicovolle) aandelenportefeuille. Tijdens de crisis zijn ze keihard onderuitgegaan en zijn er miljarden verdampt. Hierop hebben ze hun portefeuille (noodgedwongen) aangepast door veel risicovolle aandelen van de hand te doen en 'veilige' obligaties te kopen. Wat op zich jammer is, want nu de beurzen alweer een tijd in de lift zitten profiteren pensioenfondsen hier nauwelijks van omdat ze vooral in obligaties zitten.

Mijn advies is:
- geld dat je nodig hebt niet beleggen in aandelen of obligaties, maar op de spaarrekening zetten;
- geld dat je een tijdje kunt missen maar wil gebruiken voor een bepaald doel: beleggen in obligaties
- geld dat je langere tijd kunt missen, waarvan het leuk zou zijn als het flink rendement oplevert maar waarvan het geen ramp is als je het kwijtraakt: beleggen in aandelen.

Maar goed, wat je ook kiest, je weet pas achteraf wat de verstandigste keus zou zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Obligaties op korte termijn is een rampzalige investering: de rente kan alleen maar omhoog en de koers kan alleen maar omlaag. Als je gaat verkopen verlies. Op lange termijn, dus als je de rit uit kan zitten, dan krijg je de nominale waarde wel terug, maar je hebt er (door de lage rente) veel te veel voor betaald: ook hier verlies. Bovendien komen hier op GV geen mensen die het niets uitmaakt of zij hun center verliezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovendien: Beleggen heeft niets met verstand te maken: ik heb een goed verstand, maar ik ben een lousy belegger!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beursgorilla Jacko daarentegen schijnt nog altijd leuke resultaten te boeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zeg ook niet dat het iemand niet uitmaakt, ik zeg dat je alleen moet speculeren met geld dat je zou kunnen missen als je het kwijtraakt. en inderdaad, beleggen heeft niet per definitie met verstand te maken, maar terugkijkend kun je wel beoordelen of iets achteraf verstandig is geweest of niet. en de vraag was natuurlijk: 'is dat anno nu verstandig?'. beleggen heeft alles te maken met risico en rendement, hoe hoger het risico hoe hoger het mogelijke rendement, maar ook hoe lager het mogelijke verlies.
Beleggen is nu wel de tijd, alleen beleggen in obligaties is geen aanrader voor de beginnende belegger.
(En dit ben je, anders stel je niet hier je vraag)

Als je al in obligaties gaat beleggen, dan liever in bedrijfsobligaties, dan in staatsobligaties. En laat je alsjeblieft niets door je bank aansmeren, een broker als Binck of Alex, is bijna altijd goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Wausie: je begrijpt er duidelijk niet zoveel van. Wie de obligatie ook uitgeeft, je betaalt altijd zoveel, dat de obligatie de marktrente oplevert + een risicoopslag (als rendement). Een bedrijfsobligatie brengt nooit meer op dan een staatsobligatie. Als je naar het RTLZ nieuws kijkt en naar de uitgegeven obligaties bam bijv, Griekenland en Portugal, dan zie je dat opbrengst-risico opslag = zuiver rendement nauwelijks verschilt. Wat is het aantrekkelijke voor beleggers: de risico opslag is een soort inleg voor een staatsloterij, maar wel met een hogere winstverwachting.
Ik zou dat nu niet zo snel doen. De rente is erg laag en als je een beetje hogere rente wilt hebben zul je al snel moeten uitwijken naar risicovolle obligaties. Want ook hier geldt: Hoe groter het risico hoe hoger de rente.
De Belgische overheid is momenteel bezig met het uitgeven van obligaties. Omdat het in Belgie zo een zooitje is op politiek gebied wordt het land internationaal gezien als onstabiel. De rente is daarom op die obligaties behoorlijk hoog. Maar dat betekent wel dat de Belgische overheid de belastingen moet gaan verhogen om die rente te blijven kunnen betalen, met alle gevolgen van dien.

Ik zou dus nog even pas op de plaats houden en je geld even op een spaarrekening houden en momenteel geen risico's gaan nemen. Of je moet in de heerlijke positie zitten dat je geld over hebt en je het kunt permitteren om risico's te lopen. Maar anders.... niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De risicoopslag is hoog maar de koers is door de lage marktrente ook al veel te hoog. Het risico valt voor risico zoekende investeerders helemaal niet zo hoog. Staatsobligaties kopen in Belgie is een betere belegging (heeft een hogere winstverwachting) dan staatsloten kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het geheel met je eens!
Beleggen is een edele manier van gokken, in welke tijd dan ook. Het is dus altijd verstandig om dat ALLEEN MAAR te doen met geld dat je in geval van grote tegenslag ook echt kunt missen. Misschien heb je geluk, maar voor het zelfde geld valt het erg tegen. Ook in betere tijden.

Bedenk dus goed of je je geld op het spel wilt zetten, of gewoon zeker wilt wegzetten voor later. Dat gaat misschien langzamer, met de zekerheid dat je nooit een grote klapper gaat maken, maar je weet in elk geval zeker dat je aan het eind van de rit meer hebt dan toen je begon.

Puntje bij paaltje verschilt de vraag erg weinig van : ik heb honderd euro die ik niet per se nodig heb ; zal ik daarvoor 100 euro krasloten / bingokaarten / staatsloten kopen ? De kans op verlies is wellicht iets kleiner, maar het komt op exact hetzelfde neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
De verwachting is dat de rente (licht) zal oplopen. Stijgende rente betekent lagere obligatiekoersen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je verwacht dat de rente gaat stijgen dan kun je het beste kiezen voor de variabele rente obligatie. Die stijgt mee in waarde als de marktrente ophoog gaat. Andere namen hiervoor: inflation linked bonds, inflatieobligatie.