Is de goudkoers een zeepbel die kan knappen?

Ik stel de vraag met opzet op een manier die alleen beleggers snappen, omdat ik graag alleen antwoorden wil hebben van mensen die hier iets vanaf weten.

Bronnen hoef ik niet, ik heb al veel bestudeerd, ik wil jullie eigen theorieën hierover lezen. Als je een heel overtuigende bron hebt, zet hem er dan toch maar bij!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen

Het beste antwoord

In theorie zou dit kunnen, aangezien de prijs simpelweg een kwestie is van vraag- en aanbod, maar als ik de grafiek van Jelle bekijk dan zou ik op dit moment m'n geld er niet op durven zetten dat goud op korte termijn naar beneden gaat.
Het probleem met "bubbels" is, dat het moment WAAROP de bubbel knapt, altijd erg moeilijk te voorspellen is.
Iets wat "belachelijk overprijsd" is, kan eerst nog in waarde verdubbelen voordat de koers in elkaar klapt (neem als voorbeeld de tulpenmanie, de prijs van een huis steeg op een gegeven moment tot boven de prijs van een huis! Totaal irrationeel (zeggen we nu), en te verklaren door de beperkte beschikbaarheid van tulpenbollen in die tijd). Als je een vraag- en aanbod analyse kan maken voor de komende jaren, dan geeft dit je wellicht een indicatie voor de goudprijs van de komende jaren :-)
(De smiley is om aan te geven dat dit niet eenvoudig is, omdat beleggen geen exacte wetenschap is)

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, lees ook eens wat Soros over "bubbels" te zeggen heeft. Zeer boeiende materie!

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens niet zozeer vanwege zijn visie op het goud, want als ik het goed lees dan is Soros daar iets te vroeg mee geweest (begin vorig jaar)

Toegevoegd na 13 minuten:
2 vliegen in 1 klap, Soros over bubbels incl. een verwijzing naar de goudprijs (NB jan. 2010):

http://www.slate.com/id/2242742/
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niemand weet er het fijne van, daarom blijft beleggen zo leuk en spannend.
In het filmpje (ken je waarschijnlijk al) in de link spreken de deskundigen die het ook niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verwacht van niet. Goud is een eindige commodity. Dit betekent dat er niet zomaar een bedrijf is dat goud kan gaan produceren.

Een land waar nu de economie voor het eerst in recente geschiedenis begint aan te trekken is India. In India wonen een miljard mensen, die allemaal enorm van goud houden. Dit is een van de grote vragers op de wereld goudmarkt. Die bijft voorlopig wel.

Daarnaast is goud essentieel in electronica. Zolang we daar geen ander grondstof voor kunnen gebruiken, blijft de vraag daar ook sterk, en met rijker worden van Azie, zal die vraag eerder groeien dan afnemen.

Conclusie: Maximale aanbod is bekend; De vraag is stabiel danwel stijgende in de komende jaren: Goud blijft de komende jaren zeker zeer waardevol.

Tenslotte: Kijk naar de historische goudprijzen: We zitten nog niet eens in de buurt van de historische top. Alle indicatoren staan voor de komende jaren op groei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn inziens word de goudprijs kunstmatig hoog gehouden.
Er zijn in de aandelenmarkt dermate grote partijen, die belang hebben bij steeds hoger wordende goudprijs.
En die simpelweg niet meer mogen beleggen in bepaalde risicovolle staatsobligaties.
Institutionele beleggers zijn dan ook vaak aan regels gebonden voor hun beleggingen in obligaties en aandelen. Sowieso leveren staatsobligaties verhoudingsgewijs weinig op, voor deze beleggers, omdat de griekse, ierse, portugese en spaanse gemeden worden.

Het te beleggen geld moet ergens heen, en daarom wordt de goudprijs al enige tijd omhoog gestuwd.

Dus, ja er is een zeepbel. Maar wanneer deze zal knappen, zal dat mijn inziens niet op korte termijn zijn.
Pas als het vertrouwen in de obligatiemarkt is teruggekeerd verwacht ik een daling van de goudprijs. En dat zal waarschijnlijk heel gelijdelijk gaan.

En zoals altijd bij financieele aanbevelingen, een mooie disclaimer.

Waussie schreef dit op persoonlijke titel, echter kan Waussie niet verantwoordelijk worden gesteld voor geleden schade, naar aanleiding van transacties voortvloeiend uit dit advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De goudprijs stijgt altijd in een periode van economische crisis. Kun ook maar in je grafiek. Het is de kunst om in te stappen voor er een crisis uitbreekt en weer uit te stappen als de recessie net nog niet voorbij is. Na een economische crisis zak de goudprijs altijd weer in
13 jaar geleden
Ik hoop van wel want dat geeft aan dat de waarde van de valuta stabiel is en vertrouwd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn mening is het zó:

Sinds de kredietcrisis is het vertrouwen in geld afgenomen. Ook al omdat de valuta niet door goud gedekt zijn. Dus de briefjes van 50 zijn zoveel waard als mensen denken dat het waard is .

Als je werkt , of een uitkering verdient is er niet zo veel aan de hand . Als de briefjes van 50 de helft minder waard worden dan vragen / krijgen we er gewoon 2. Zo niet dan staken we . Uitkeringen zijn gekoppeld aan de lonen.

Stel je hebt €100.000 dat zijn 2000 briefjes van 50€. Die briefjes kunnen * zomaar* de helft van de waarde verliezen . Dat heet inflatie of hyper inflatie. Stel je hebt de 100.000€ op de bank staan. Dan heb je alleen maar een regeltje op je bankafschrift waarop staat dat de bank je 100.000€ moet betalen.
Maar de bank heeft jou €100.000 door middel van een hefboom met beleggings geld in gesecuriseerde deviaten gestopt. De bank heeft het geld niet in kas ( tenminste niet voor meer dan een deel van de spaarders +- 5% van de spaarders ) en als veel mensen hun geld willen hebben dan valt de bank om.

Dus er zijn veel rijke mensen die voor hun €100.000 iets willen hebben met een intrinsieke waarde . Iets dat "tastbaar " veel waard is . Een groot huis is zoiets, en een baar goud is zo iets.

Dus het antwoorden zijn : als de kredietcrisis wordt opgelost dan zal de goudprijs weer zakken . Als de krediet crisis niet wordt opgelost zal de goudprijs stijgen. De goudprijs is in beide gevallen *geen* zeepbel.

Toegevoegd na 4 minuten:
deviaten = derivaten.

het antwoorden = de antwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt de reële handel en de speculatieve handel in goud.

De grafieken geeft de goudprijs op de speculatieve markt aan.

Op de speculatieve markt wordt gehandeld in goudrechten, en er komt geen reeel goud aan te pas. Alleen het prijsverschil wordt verrekend. Op de soja markt worden ook geen zakken soja verhandeld. We zijn op dat gebied in ieder geval al iets verder dan de middeleeuwen.

Bovendien zijn de wisselkoersen niet in de grafiek verwerkt. Die grafiek zegt daarom maar de helft van het verhaal.

Bovendien wordt niet genoemd, dat het industrieel gebruikt goud meestal gerecycled goud is.

De speculatieve handel in goud is een zeepbel die op korte termijn (1 of 2 jaar) gaat springen.
Dat is overigens niet het gevolg van goud, maar van de luimen van de investeerders. In principe zijn dat schapen die achter elkaar aanlopen.