Bij het opgeven van een Stop Limit moet u een activeringsprijs aangeven en een limiet. Wanneer de activeringsprijs is bereikt, wordt uw order actief op de beurs als gelimiteerde order.

Twee voorbeelden:

Wilt u aandelen van bedrijf X kopen op het moment de koers boven de € 11 komt, maar wil u niet meer dan € 11,50 betalen, dan kunt u een Stop Limit order opgeven met een activeringsprijs van € 11. Op het moment dat de koers op of boven € 11 komt wordt er voor u een gelimiteerde kooporder actief op de beurs voor het aantal stukken dat u heeft opgegeven. Deze order wordt alleen uitgevoerd als de koers niet hoger is dan € 11,50.

Hetzelfde werkt ook de andere kant op. Bezit u bijvoorbeeld aandelen van bedrijf X met een waarde van € 10 per aandeel en wilt u deze beschermen tegen een daling, dan zou u een Stop Limit verkooporder kunnen opgeven met een activeringslimiet van bijvoorbeeld € 9. De Stop Limit order wordt alleen uitgevoerd als de koers niet lager is dan € 8,50.