In febr word ik 65, mijn vrouw is 63 ik verhuur een deel van mijn woning aan een studente word ik straks gekort op mijn AOW?

Mijn vrouw werkt op het moment dat ik 65 word niet meer, ik sta voor een raadsel hoe ik mijn Aow kan berekenen en straks de eindjes aan elkaar moet gaan knopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt allemaal interresant alleen gaan er nog niet allerlei bellen bij me rinkelen, als je me kunt helpen dan graag!

Antwoorden (6)

Nee dit heeft geen invloed op de hoogte van de AOW.
Zie:
http://www.nibud.nl/inkomsten/pensioen/bijverdienen-naast-het-pensioen.html
En:
http://www.nibud.nl/inkomsten/pensioen/bijverdienen-naast-het-pensioen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel geen specialist zijnde lijkt het me van niet. De AOW is namelijk niet inkomensafhankelijk maar een vast bedrag. Wel maakt het uit of u alleenstaand bent of een partner hebt. U kunt beter even bellen danwel mailen met een organisatie voor ouderen. De ouderenbond bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of de verstrekker van de AOW, de SVB
Je kan via onderstaande link je pensioen berekenen, in jouw geval bestaat zelfs het partnerpensioen nog (wat in 2015 wordt afgeschaft), je partner krijgt dus een eigen inkomen.

Toegevoegd na 49 seconden:
...en de neveninkomsten uit onderhuur zijn niet van invloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De AOW is een vast bedrag (mits volledig verzekerd geweest, maar daar ga ik wel van uit) en de toeslag is inkomensafhankelijk. Hierbij de berekening voor de toeslag:

Uw partner heeft een salaris, of winst uit een eigen bedrijf. Deze inkomsten trekken we gedeeltelijk af van de toeslag. We berekenen dit als volgt:

De eerste € 212,40 van het brutomaandsalaris tellen we niet mee. Het salaris daarboven trekken we voor twee derde van uw toeslag af. Verdient uw partner bruto meer dan € 1.264,64 per maand, dan krijgt u geen toeslag meer.

De AOW is maandelijks bruto € 735,75 en de inkomensafhankelijke toeslag in beginsel ook.

Uw inkomsten worden dus niet op uw AOW-pensioen gekort. U heeft dus straks volledig AOW, plus eventuele een stukje toeslag, plus het inkomen van uw vrouw en uw verdiensten uit de verhuur.

De bruto AOW weet u nu, de eventuele toeslag kunt u uitrekenen, de inkomsten van uw vrouw weet u en u weet wat u verdient met de verhuur. Alles bij elkaar opgeteld, weet u wat u krijgt op uw 65ste.

Toegevoegd na 8 minuten:
Uiteraard eventueel nog aangevuld met een bedrijfspensioen, indien u deze heeft opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké hoe bereken ik mijn inkomsten dan mijn vrouw heeft namelijk geen inkomsten meer in 2011 krijg ik dan een toeslag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze geen inkomsten meer heeft en ook geen uitkering krijgt, dan is er inderdaad recht op volledige toeslag. Hierbij natuurlijk van uit gaande dat de inkomsten uit verhuur volledig op uw naam staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe is het dus vrij makkelijk. Het gezamenlijke inkomen als u 65 wordt, is: - AOW-pensioen voor u (de bruto hoogte weet u nu)
- Inkomsten uit verhuur
- Eventueel een door u opgebouwd (bedrijfs)pensioen Daarnaast: Als uw vrouw inkomsten uit loondienst heeft:
- AOW-toeslag gekort met het inkomen van uw vrouw (zie vrijstellingsberekening in het antwoord) Als uw vrouw een uitkering krijgt:
- AOW-toeslag gekort met uitkering (wordt zonder vrijstelling gekort) Als uw vrouw geen inkomsten (loon of uitkering) heeft:
- Volledige toeslag
Er zijn al wat antwoorden gegeven maar om zelf alle informatie te krijgen zou ik even naar de site van de verstrekker gaan en dat is het SVB.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Uw partner is nog geen 65, u krijgt volledige toeslag
Bedrag per maand
met heffingskorting zonder heffingskorting
Bruto * € 1.437,24 € 1.437,24
Loonheffing € 89,08 € 223,16
Bijdrage Zvw € 101,32 € 101,32
Netto € 1.246,84 € 1.112,76
* Het bruto bedrag is inclusief de tegemoetkoming AOW van € 34,26. De vakantie-uitkering bedraagt bruto € 81,32 per maand en wordt in de maand mei uitbetaald."

"Uw bruto inkomsten uit kamerverhuur zijn onbelast tot een bedrag van € 3831 per jaar, dus ongeveer € 325 per maand. Dit kan een makkelijke manier zijn om belastingvrij bij te verdienen."

http://onafhankelijkheid.nu/kamerverhuur.htm