Belastingen en Inkomsten uit Internet Donaties en Adsence voor een minderjarige zoon (bijna 16 jaar).

Mijn zoon 15 jaar heeft een zeer succesvolle online game gemaakt (RuneScape Priveserver). Hiermee verkrijgt hij veel internet verkeer en dus ook Adsense inkomsten.
Tevens verkrijgt hij via donaties ook de nodige Dollar/Euros binnen en dit gaat boven 1000 euro p/m uit

Mijn vraag: wat is het beste fiscale constructie voor deze inkomsten, want ik ben bang dat dit bij mijn inkomsten wordt belast. Hij gebruikt immer mijn PayPal en Adsense account omdat deze niet aan minder jarigen worden verstrekt.

Groet,

Peter

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
sterredag
13 jaar geleden
Mijn zoon 14 heeft op zijn eigen girorekening gewoon een paypal account kunnen openen en laten verifieren en kan nu helemaal zelf paypal gebruiken. Denk laat het je even weten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houdt er rekening mee dat zo'n private server in bihna alle gevallen illegaal is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt dat een 14 jarig een paypal account kan openen.
Echter zodra Paypal om een identiteit vraag (paspoort rijbewijs of ID kaart, wordt je account geblokkeerd.

Het beste antwoord

Kinderen vanaf een bepaalde leeftijd mogen geld verdienen.

Dit wordt NIET bij de ouders belast.
Het vermogen van het kind wordt weer wel bij het vermogen van de ouders opgeteld....wettelijk hebben de ouders immers het "vruchtgebruik" van inkomsten uit vermogen (rente dus).

Het inkomen is WEL van invloed op de kinderbijslag (je moet de SVB hierover informeren).
Op welke rekening het geld binnenkomt is uiteraard van minder belang. Wel dat je een goede boekhouding bij gaat houden waarmee voor de belastingdienst duidelijk is wat inkomen van je kind is. Ik zou dan ook elke bijboeking voor je kind apart vermelden en ook met welke overschrijving je die hebt overgemaakt naar de bankrekening van het kind zelf.
Een kleine zelfstandige heeft nog diverse andere fiscale voordelen zoals aftrek van een scala aan "bedrijfskosten" en de zelfstandigenaftrek (als de ondernemer voldoende uren besteed aan zijn onderneming) echter, daarvoor moet vzv ik weet de ondernemen minimaal 16 jaar zijn en zich tevens inschrijven bij de kamer van koophandel

Voor nadere informatie kun je altijd een afspraak maken op het belasting kantoor. Altijd handig om dit vooraf te doen, want dan krijg je nooit meer het verwijt dat je geprobeerd hebt iets incorrects te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is jouw account en dus ook jouw verdiensten, jij vindt dat het van je zoon is, dan wordt dit volgens mij gewoon doorgeven aan de belastingdienst, rekening houden met de hogere inkomsten en dit geld apart zetten voor hem. Of een groot gedeelte apart houden en hem er een klein beetje van geven.

Vervolgens kan je gebruik maken van het eenmalig schenkingsrecht als hij iets ouder is:

Eenmalig verhoogde vrijstelling
Bent u tussen de 18 en 35 jaar? Dan mogen uw ouders u 1 keer € 24.000 belastingvrij schenken. Die € 24.000 is een maximumbedrag. Uw ouders mogen maar 1 keer gebruikmaken van de eenmalig verhoogde vrijstelling. Deze regeling geldt ook nog als u ouder bent dan 35 maar een partner hebt die jonger is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aangezien adsens idd minimale leeftijd 18 jaar heb, kan je nooit bewijzen dat dit zijn verdiensten zijn, anders maakt hij onterecht gebruik van iets wat hij niet mag gebruiken dan is het dag account adsense en dag geld dat er onterecht mee verdiend is.
13 jaar geleden
In elk geval moet je veel geld achter de hand houden omdat je zeker vroeg of laat een aanslag krijgt waar je stil van wordt. Ook moet je rekening houden dat je de kinderbijslag ervan in kennis stelt want anders moet je dat straks allemaal terug betalen. Maar ik zou in elk geval eens even mijn licht opsteken bij en accountant, zeker omdat zij ook kunnen adviseren zodat je meer over kan houden.