Kan iemand mij vertellen of ik wel terecht wegenheffing afdraag aan de belasting? Ik heb geen auto, waarom betaal ik dan wegenbelasting?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Lijkt me niet. Volgens mij betaal je motorrijtuigen belasting over het bezit van een motor of auto.

Toegevoegd na 6 minuten:
Naast de motorruituigen belasting is er wegenheffing, welke de wegen betaald en geint wordt voor de waterschappen. Zo betaal je in alblasserdam:

Tarieven
Wegenheffing ingezetenen € 37,74 per zelfstandige woonruimte
Wegenheffing eigenaren gebouwd 0,011761% van de WOZ-waarde
Wegenheffing eigenaren ongebouwd € 7,64 per hectare
Wegenheffing natuurterreinen € 0,84 per hectare

Toegevoegd na 7 minuten:
Let wel: De wegenheffing betaal je onafhankelijk van het al dan niet hebben van een auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wegenheffing heeft niets met wegenbelasting te maken.....

De Waterschappen gebruiken de WOZ-waarde als heffingsmaatstaf voor de watersysteemheffing gebouwd en de wegenheffing gebouwd. Deze wordt geheven van de eigenaren van gebouwen. Daarnaast heffen de waterschappen een watersysteemheffing ongebouwd, een wegenheffing ongebouwd en een heffing natuur (van de eigenaar van ongebouwde eigendommen naar oppervlakte) en een watersysteemheffing gebruiker en een wegenheffing gebruiker (beide van alle inwoners, naar een vast bedrag per woonruimte). De waterschappen gebruiken de opbrengst voor de uitoefening van hun waterbeheerstaken: beheer van dijken, gemalen, sluizen, onderhoud van wegen, etc. ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wegenheffing is wat anders dan motorrijtuigenbelasting (in de volksmond wegenbelasting).

In bepaalde gebieden betalen alle inwoners wegenheffing, dit is bedoeld voor het onderhoud van polderwegen en fietspaden buiten de bebouwde kom.

Het heeft dus niets te maken met wel of geen auto hebben, omdat ook mensen zonder auto profiteren van dit wegenonderhoud.

Zie in de bron een site met uitleg over wegenheffing.