Ik krijg een voorlopige aanslag voor omzetbelasting van 1000. Het is onterecht ik heb niets met dat bedrijf omgezet moet ik het toch betalen?

Ik ben met dit bedrijfje gestopt en ben voor een baas gaan werken. Ik had de Belastingsdinst gebeld en de situatie uitgelegd. Ook had ik gevraagd de papieren naar mijn nieuwe adres in het buitenland te sturen. Zij zouden dat doen in 8 weken ook zou ik uitstel krijgen. Dat is dus niet gebeurd. Wat moet ik nu doen?

Toegevoegd:

Het geld om dit 'voorschotje' te betalen heb ik door overigens blijde persoonlijke omstandigheden echt niet.

Ik kan verder niets digitaal regelen omdat dat niet mag vanuit het buitenland (België)

Gebeld: Ik kan alsnog digitaal aangifte doen en het bedrag wordt dan aangepast tot nul.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Opnieuw de belastingdienst bellen. Daarmee heb je het probleem tenslotte. En als niets meer helpt, is het altijd nog de Nationale Ombudsman.

Toegevoegd op 27-04-2009 21:40:59
Ik bedoelde natuurlijk: 'is er altijd nog'.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Meteen bezwaar aantekenen.
En helaas, betalen binnen de termijn, je krijgt het waarschijnlijk (als je gelijk hebt) wel terug en met rente, daar doen ze dan weer niet flauw om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb het geld alleen op het moment echt niet. Bovendien moet ik iets bewijzen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja je zult moeten bewijzen dat je bedrijf inderdaad geen omzet had, maar dat zal niet moeilijk zijn lijkt me.
mocht je ooit weer voor je zelf beginnen; op tijd papiertjes (oh nee, is voortaan digitaal) inleveren.
aangifte voortaan op tijd.
voor nu; woon je in een ver buitenland of net om de hoek?
als het laatste even bij ze langs gaan met je santekraam aan papieren/bewijzen dan kunnen ze waarschijnlijk wel meteen wat voor je doen.
of anders nu (vanavond nog) snel je verlate aangifte doen, is niet veel werk in jouw geval lijkt me.
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is dat ik in het buitenlad woon. Ik had verwacht dat ik het digitaal zou kunnen doen dat is dus niet het geval. Ik had daarom gebeld met ze eind februari en ze hadden mij toegezegd mij uitstel te geven en de papieren op te sturen. De papieren heb ik nog niet gehad en kennelijk ook geen uitstel. Bedankt voor het meedenken. Ik woon overigens niet ver: in Belgie maar niet zomaar van mijn werk weg.
Inderdaad nog een keer bellen.Of een schriftelijk bezwaar indienen. Je kan nogmaals uitstel vragen. Verder is et vaak zo dat je wel al moet gaan betalen en dat je het dan achteraf terug krijgt. Wel kun je gewoon niet betalen. Dan krijg je boetes. Stel dat je over 3 maanden hebt aangetoond dat je het niet hoeft te betalen dan hoef je alleen nog die boetes te betalen. Vaak is dit bedrag dan een paar euro als het om een hoofdsom van 1000 euro gaat. Maar de laatste oplossing is vooral voor als je het geld niet zo maar 1.2.3 kan betalen.
suc6 ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon betalen. Als je dit niet doet kun je heel veel geluk hebben dat ze je met rust laten tot de definitieve aanslag met uitkomst 'nihil'. De kans is echter groter dat je al een boete en wellicht een 'dwangbevel in naam der koningin' in de bus hebt als je niet betaald...

Wanneer je onterecht de aanslag hebt betaald dan krijg je dit geld zonder aarzeling terug...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is wel een mogelijkheid om dit soort zaken digitaal vanuit het buitenland te regelen. Je kunt namelijk een VPN verbinding maken met een vpn server. deze kan je bijvoorbeeld inrichten bij een familielid die het niet erg vindt dat je zijn verbinding gebruikt. jouw internetverkeer wordt dan ongemerkt doorgestuurd en het lijkt alsof je in NL bent ;)

Alleen met websites waar je moet inloggen met smsjes weet ik niet of je deze berichtjes ook in het buitenland kan ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kennis ligt meer bij de particuliere inkomstenbelasting, maar daar kun je tegen een aanslag bezwaar indienen en bij dat bezwaar het verzoek tot uitstel van betaling vermelden. Meestal is dat voldoende.

Neem voor de zekerheid even contact op met de Belastingdienst, bij voorkeur telefonisch of persoonlijk (op een kantoor), tenminste ik neem aan dat dit kan als je in België zit.

Met uitstel van betaling kun je dan als het goed is het besluit op je bezwaar afwachten zonder alvast te hoeven betalen.

Mocht uitstel van betaling toch niet tot de mogelijkheden behoren probeer dan of je een betalingsregeling kunt treffen voor een (zomogelijk) laag bedrag per periode.

Staar je overigens niet blind op mijn advies, je bent echt het beste af met het stellen van deze vraag aan een medewerker van de Belastingdienst.