Kan je een KOR regeling aanvragen voor bestaande zaak?

Een vriend van mij heeft een zaak die op dit moment niet actief is door ziekte. Vraag is of je de KOR regeling kunt aanvragen voor een bestaande zaak. (KOR is kleine ondernemers regeling)

2 weken geleden
Inekez1
2 weken geleden
Je kunt KOR aanvragen voor een bestaande onderneming die tot nu toe wel btw-aangifte deed. Maar je kunt de KOR pas weer stopzetten na 3 jaar, tenzij er voor die tijd meer dan 20.000 euro omzet binnen 1 kalenderjaar is. Even tijdelijk een paar maanden de KOR hanteren ivm ziekte is dus niet mogelijk. Het hangt van allerlei factoren af of het wel of niet zinvol is om nu de KOR aan te vragen.
ronron1212
2 weken geleden
Ziek werkt niet komt er geen BTW binnen wordt er geen BTW uitgegeven dus is er niets te verrekenen aangifte dus nul
Inekez1
2 weken geleden
Vaste lasten lopen gewoon door als je ziek bent en niet werkt. Aangifte is dus niet 0, mogelijk krijg je zelfs btw terug als je tijdelijk geen inkomsten hebt en wel uitgaven.
ronron1212
2 weken geleden
@Inekez1 ligt er maar net aan wat voorzakelijke kosten hij dan heeft dat kan zo maar nul zijn

Antwoorden (1)

Ja, dat kan, maar dan zit je er ook voor 3 jaar aan vast, met forse problemen als je binnen die 3 jaar over de grens heengaat.
De KOR is vooral aantrekkelijk voor ondernemers die leveren aan particulieren. Als je zaak niet actief is, is de BTW aangifte doen een kleine moeite terwijl de andere voordelen niet gelden.
2 weken geleden