Ben ik fiscaal partner als ik met mijn vriendin huur?

Ik huur samen met mijn vriendin een appartement, we hebben geen samenlevingscontract, een kind of iets in die trend. Wel hebben we beide onze handtekening staan op het huurcontract.

Zijn we dan fiscaal partner?

2 maanden geleden

Antwoorden (2)

Het gaat dus om de volgende situatie: je bent niet getrouwd en hebt geen geregistreerd partnerschap. Maar er staat wel ook een ander persoon ingeschreven op jouw adres. Jij bent dan fiscaal partner als jullie beide meerderjarig zijn en samen een notarieel samenlevingscontract hebben afgesloten of wanneer jullie allebei bij een pensioenfonds zijn aangemeld als pensioenpartners.

Verhuur jij een deel van de woning aan degene met wie je op hetzelfde adres staat ingeschreven en wil je met die persoon geen fiscale partner zijn? Dan kun je een verzoek doen bij het belastingkantoor om niet als fiscaal partner te worden aangemerkt. Je moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben en er moet sprake zijn van verhuur op zakelijke gronden.

Huren jullie elk apart een eigen deel van de woning van een derde en wil je met de andere huurder geen fiscale partner zijn? Ook dan kun je een verzoek doen bij het belastingkantoor.
2 maanden geleden
tinus1969
2 maanden geleden
Het antwoord is, kortom:
‘Nee, tenzij’ of ‘in principe niet’
Nee dan ben je geen fiscale partners want je hebt geen kinderen en geen notariele samenlevingscontract. Even ervanuit gaande dat de overige voorwaarden ook niet voor jou van toepassing zijn.
2 maanden geleden