Krijg je in loondienst, wanneer je belastingaangifte doet, je volledige ingehouden loonheffingen?

Dit is het eerste jaar dat ik zoveel heb gewerkt en ik ben benieuwd hoe het precies zit met belastingaangifte. Iedere maand op mijn loonstrook zie ik "ingehouden loonheffingen" stijgen.

Ik ben nu benieuwd of ik dat hele bedrag zal krijgen wanneer ik volgend jaar belastingaangifte doe

8 maanden geleden
ronron1212
8 maanden geleden
Over je loon moet je dat betalen het is geen spaarpot
Hisham
8 maanden geleden
Wat krijg je dan terug bij belastingaangifte?
ronron1212
8 maanden geleden
Als je te veel loonbelasting zou hebben betaald.
Ikhebgeenidee
8 maanden geleden
Waarom denk je dat je ingehouden loonheffing zou krijgen? Loonheffingen: iedereen (die werkt) betaalt loonheffing. Een soort voorschot op wat je uiteindelijk aan belasting moet betalen. Het werkelijke bedrag hangt van diverse factoren af, zoals mogelijke aftrekposten. Na het invullen weet je of je een bedrag krijgt of moet bijbetalen (als blijkt dat er te weinig is ingehouden).
TurfGraver
8 maanden geleden
:D ik ben ook elk jaar benieuwd.
En wordt elk jaar teleurgesteld.

Antwoorden (1)

Dat hangt er vanaf, maar meestal niet.
Je werkgever houdt loonheffing in. Bij de berekening van de loonheffing doet de werkgever meestal een schatting van je jaarinkomen en dus van je jaarlijkse loonheffing. Afhankelijk van hoe je werkgever dat precies heeft gedaan, krijg je wel of geen loonheffing terug. Vooral als je maar een paar maanden hebt gewerkt, en je werkgever berekent alsof je ook die andere maanden hebt gewerkt terwijl je dat niet hebt gedaan, kun je veel terugkrijgen.
8 maanden geleden
ronron1212
8 maanden geleden
@tinus1969 zelfs bij een schatting maakt dat niet veel uit het is een 13 de deel van je totaal verdiende loon per maand incl vakantiegeld dus veel verschil nee.