Moet ik als ondernemer zowel in Denemarken als in Nederland BTW betalen?

Ik ben klein ondernemer ( niet in de btw)
Als ik in Duitsland goederen koop betaal ik geen btw die betaal ik later in Nederland.
Als ik in Denemarken koop betaal ik wel btw, moet ik dan ook nog Nederlandse btw betalen ?

9 maanden geleden
1.4K
ronron1212
9 maanden geleden
In het buitenland kun je de btw verlengen. dan betaal je dus geen btw over je inkoop. In nederland wordt de btw geheven over je verkoop dus niet over je inkoop. Je hebt dan geen btw te verrekenen alleen te betalen over je buitenlandse inkoop.

Antwoorden (2)

Denemarken wordt voor de btw ook aangemerkt als EU land, dus de btw-richtlijn is van toepassing. Maw ook in Denemarken hoef je geen btw te betalen, dit moet verlegd worden naar NL net zoals de aankopen uit Duitsland.
9 maanden geleden
Indien je in Denemarken al btw betaald hebt, moet je ook Nederlandse btw betalen.
Maar je kunt de Deense btw wel terugvorderen.

Belastingdienst

Om via de Nederlandse belastingdienst btw terug te vragen uit een ander EU-land moet u aan voorwaarden voldoen. Welke voorwaarden dit zijn, leest u bij "Wanneer kunt u een verzoek doen?"

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/wanneer_kunt_u_een_verzoek_doen/wanneer_kunt_u_een_verzoek_doen

U kunt btw terugvragen op de internetsite "Teruggaaf van btw uit andere EU-landen".

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_andere_eu_landen

Maak hierbij gebruik van de Vereisten en toelichting bij het verzoek om teruggaaf btw uit andere EU-landen. Wij sturen uw verzoek door naar de belastingdienst in het EU-land waar u btw terugvraagt.
SimonV
9 maanden geleden