Geld van partner parkeren op mijn rekening, wat vindt de belastingdienst daarvan?

Als ik geld van mijn partner tijdelijk op mijn spaarrekening zet, en dit na enige tijd weer terug geef aan mijn partner, ziet de belastingdienst dit dan als een schenking (waardoor het voordeel, nl. de hogere rente die ik op mijn rekening kan krijgen, natuurlijk teniet wordt gedaan)?

een jaar geleden
1.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Welke form van "partner"?
Philippe1973
een jaar geleden
Goede vraag, dat moet er natuurlijk wel bij: fiscaal partner, maar niet getrouwd of geregistreerd
tinus1969
een jaar geleden
Om hoeveel geld gaat dit ( hoeft niet precies, maar orde grootte: 1000 euro, een ton, een miljoen)
Philippe1973
een jaar geleden
Zo'n 50.000 euro
tinus1969
een jaar geleden
Ik vraag me af of de belastingdienst hier op let in de praktijk. Is een enof rekening geen optie?
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Fiscaal partner. Dan ziet de Belastingdienst jullie toch als geheel?! En dan maakt het toch weinig uit op welke rekening het staat?
paulus811
een jaar geleden
De belastingdienst kijkt alleen naar de saldi op 1 januari. Als het er op 1 jan 24 nog op staat valt het onder jouw vermogen waar je eventueel vermogensrendementsheffing over moet betalen.

Antwoorden (2)

Praktisch gezien wordt dat een bewijskwestie. Maar formeel gezien zoals je het nu stelt is het meer een lening. Je bent immers niet verrijkt als het vanaf het begin al de bedoeling is geweest dat je het zou terugstorten.
Het niet afspreken van een rente over deze zogenaamde lening kan weer wel een schenking zijn overigens.
Overigens zal er vaak alleen igv huwelijk in koude uitsluiting schenkbelasting verschuldigd zijn.
Toegevoegd op 2 maart 2023 15:07: tekst
een jaar geleden
De Belastingdienst zal geld dat je van je partner ontvangt als inkomsten beschouwen. Als je partner geen inkomstenbelasting betaalt, moet je het geld dat je ontvangt aangeven bij de Belastingdienst. Je moet ook aangifte doen voor inkomstenbelasting.
9 maanden geleden