Kan ik een bij de Lotto gewonnen bedrag delen met mijn kinderen?

Ik win de lotto / van €100.000 die op mijn naam staat maar deze samen speel met mijn 2 kinders kan ik dan, deze allebei het bedraag van € 33,000 overmaken op hun bankrekening ?
Ze zijn ouder dan 40

een jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Dat ligt er aan waarvoor het geld bestemd is. Als er geen doel aan gegeven wordt, dan geldt voor 2022 een belastingvrije schenking van € 5667,- . Daarboven moet schenkbelasting betaald worden.
Voor enkele doelen gelden ander bedragen, zie link.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/tot-welk-bedrag-belastingvrij-schenken#:~:text=Jaarlijkse%20vrijstelling,in%202022%20is%20%E2%82%AC%202.274.
voor 2023 gelden weer andere regels.
een jaar geleden
Nee. Jij ontvangt als bezitter van het lot het geld, dus de kinderen zullen hierover helaas schenkbelasting moeten betalen. 10%, met een vrijstelling van € 5.677,-.
Deelnemers die in teamverband in een loterij meespelen, moeten ervoor zorgen dat dit op een of andere manier is vastgelegd. Als ze dit niet doen, moeten ze extra belasting betalen.
Dat kan door het tonen van bijvoorbeeld een mailwisseling over het samen meespelen of bankafschriften waaruit blijkt dat er geld is overgemaakt aan elkaar.
.
Bij de uitbetaling van de prijs wordt door de Lotto overigens 29% kansspelbelasting ingehouden en afgedragen aan de Belastingdienst.
Je ontvangt dus geen € 100.000,-.
SimonV
een jaar geleden