Inpandige garage, andere straat. Welke box valt dat voor de belastingen?

Wij hebben een flat met bijbehorende garage, deze staan op één akte. De garage is inpandig en bevindt zich recht onder de woning (1e etage), maar is alleen buitenom bereikbaar. Daarnaast hebben we nog twee garages in het zelfde rijtje gekocht. Dus ook hetzelfde pand, onder de flat, maar elk met een eigen akte.
Hoewel alle garages deel uitmaken van de flat (want inpandig), hebben ze wel een ander adres en postcode.

De garage die we bij de flat hebben gekocht valt in box 1, maar geldt dit ook voor de andere twee garages? Of vallen die in box 3 omdat ze niet op dezelfde akte staan als de flat?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groet,
Caroline
Ter verduidelijking: met een ander adres en postcode bedoel ik uiteraard dan ook een andere straatnaam dan die van de flat, ook al is het hetzelfde pand.

een jaar geleden
2.7K
ronron1212
een jaar geleden
Ook de garage die op je akte staat heeft een eigen adres. Kan ook niet anders anders kan je nooit bepalen wat waar bij hoort wie is eigenaar.

Antwoorden (2)

Als de garage een aanhorigheid is, hoort hij in box 1. Anders in box 3. Zie het artikel in de bron. Er kunnen meer aanhorigheden zijn. Bij verschil van inzicht tussen Belastingdienst en belastingplichtige kan de hulp van de rechter worden ingeroepen.

"Wat is een aanhorigheid

Of er sprake is van een aanhorigheid is feitelijk bepaald. Jurisprudentie heeft nadere invulling gegeven aan het begrip aanhorigheid. Volgens de Hoge Raad is voor de inkomstenbelasting een aanhorigheid van de eigen woning een onroerende zaak:

dat behoort bij de woning,
in gebruik is bij (de bewoner van) de woning, en
dienstbaar is aan de woning.
Of een onroerende zaak behoort bij een woning hangt daarbij weer af van diverse omstandigheden. Daarbij zijn van belang factoren als:

de afstand ervan tot de woning (naar mate de afstand groter is zal van ‘behoren bij’ minder snel sprake zijn),
de bouwkundige situatie (zoals de omstandigheid dat de garage met de woning in een bouwblok of in hetzelfde wooncomplex is gelegen, zelfde steensoort, bouwstijl e.d.), en
de bereikbaarheid ervan vanuit de woning of vanaf de daarbij behorende grond (als de onroerende zaak alleen via de openbare weg bereikbaar is, is de kwalificatie ‘aanhorigheid’ niet uitgesloten).'
Computoon
een jaar geleden
Caroline
een jaar geleden
Dank je wel, Computoon.
Naar mijn mening zal, naast de afstand Ed, doorslaggevend zijn of deze andere 2 zelf worden gebruikt door bijv gezinsleden of door andere mensen. In het laatste geval is het box 3.
Definitie aanhorigheid
De Hoge Raad (HR 16 juli 1993, ECLI:NL:HR:1993:ZC5412) noemt drie essentiële kenmerken om te kunnen spreken van een aanhorigheid. Een onroerende zaak is aanhorig aan een andere onroerende zaak, als de aanhorige onroerende zaak bij de andere onroerende zaak in gebruik is, als de aanhorige onroerende zaak behoort bij die andere onroerende zaak en als laatste, als de aanhorige onroerende zaak dienstbaar is aan de andere onroerende zaak.

Garageboxen, tuinhuis
Een garage bij de woning is onder voorwaarden een aanhorigheid. Het is niet noodzakelijk dat de garage is aangebouwd aan een woning. Als een woningeigenaar eerst een garagebox heeft en hij koopt later een aantal naastgelegen garageboxen er ook bij, dan kunnen ook die latere bijgekochte garageboxen behoren tot de eigen woning en daarmee onder het eigenwoningforfait vallen. Dit blijkt uit de uitspraak van Rechtbank Arnhem van 24 februari 2011,
Toegevoegd op 30 augustus 2022 05:26: bron
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Mijn mening is overigens ondersteund door uitspraak rechtbank, lees ik.
Caroline
een jaar geleden
Dank je wel, Erotisi.