Betaald de overheid de salderingsregeling?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.8K
erotisi
2 jaar geleden
Ja voor het grootste deel van de meerderheid
ronron1212
2 jaar geleden
@erotisi hoe kom je daarbij heb je daar een link van? De overheid zou dan aan de Electra leveranciers betalen???
erotisi
2 jaar geleden
https://www.zonnepanelen-ess.nl/home/zonnepanelen/saldering
ronron1212
2 jaar geleden
Waar staat dat de regering het betaald??? @erotisi
LeonardN
2 jaar geleden
@ronron Laatste alinea
"
Waarom wordt de salderingsregeling afgeschaft?
....
Om Nederland nog sneller te verduurzamen, is extra geld ten zeerste nodig. Met het geld dat de OVERHEID bespaart op de salderingsregeling, kunnen nieuwe duurzaamheidsmaatregelen worden gefinancierd.
"
ronron1212
2 jaar geleden
@LeonardN dus de overheid betaald aan de energie bedrijven de saldering??? Of is het zo dat de enegiebedrijven dan het geld kunnen besteden aan de plannen van de overheid.

Antwoorden (1)

Ja, deze kost honderden miljoenen euro's. De overheid is bang dat de salderingsregeling een te grote kostenpost wordt. Of dat echt zo is, valt te bezien, volgens Stroomversnelling:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i26966/stroomversnelling-bouw-salderingsregeling-zonnepanelen-niet-af-maar-om
De energieleverancier brengt de teruglevering in mindering op het energieverbruik en rekent vervolgens de btw en energiebelasting pas over het resterende energieverbruik. Dit salderen kost de overheid misgelopen energiebelasting en btw.
SimonV
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
@SimonV dus de overheid betaald aan de energie bedrijven de saldering??? Of is het zo dat de enegiebedrijven dan het geld kunnen besteden aan de plannen van de overheid.
SimonV
2 jaar geleden
Interessante vraag, antwoord toegevoegd.
ronron1212
2 jaar geleden
@SimonV dat is iets anders dan de saldering. Dank